Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1558 ggr
Ellenfyrkant
2011-01-05 20:21
0

Gnagandet

Är intresserad av gerbiler men har förstått att de gnagaer något "fruktansvärt". Hur mycket märker ni av det som garbil-ägare? Biter de sig igenom plastburar etc. ? Eller är det mest inredningen som drabbas? Vet också att de gärna gräver och gör gångar. Hur djupt med bottenströ bör de få ?

Mvh Ellenfyrkant

southdakota
2011-01-05 20:52
0

De gnager mest på kartonger, toalettrullar och liknande, ibland på trä-inredning. ;) Vissa gnager sönder burar men det är inte jättevanligt om de har sysselsättning. Gerbilers gnagande ser i alla fall inte jag som ett problem. :)
Några decimeter är det bästa om man vill tillgodose deras gräv-behov på ett bra sätt. :)

Vosjes
2011-01-07 14:29
0

Jag har nu inga gerbiler kvar men jag störde mig inte på deras gnagande, på nätterna om de var vakna stoppade jag bara in en stor hög med hö i buren så buffade de runt på den istället för att gnaga och gräva annars var det väl lite inredning,toalettrullar träpinnar från utomhus (ej besprutade eller nära förorening som vägar etc) och sånt.

Tillgodoser man deras gnagbehov med sånt som de tycker om är gnagandet inga problem.

Gerbiler gillar att gräva som du säger och därför behöver de en del att gräva i, några decimeter eller så säger jag också men testa dig fram alla gerbiler gillar olika vissa vill ha mer vissa vill ha mindre.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Ellenfyrkant
2011-01-08 18:15
0

Okej, tack för svaren. fler svar är välkommet. Glad

Mvh Ellenfyrkant

isafisa
2011-01-08 19:01
0

Här är inte heller gnagandet något problem :) Har tidigare haft någon som gnagde sig ut ur plastburar men nu bor han i ett akvarium så då är det inga problem ;) Annars tycker jag att de låter burarna vara sålänge de har annat mer lätt-tuggat :)

Som sagt, ganska mycket spån ska de ju ha, om man inte kan ge jätte mycket så kan man ju alltid sätta ner rör i tjock kartong/trä för att ändå se till att de har gångar att vara i. Jag brukar fylla rören med papper, fyllde dem med spån tidigare men då ville de inte använda dem :)