Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 2549 ggr
[Tasza]
0

rädd tjej

Har en gerbilhona på 3 år, fick henne när hon var 2. Hennes förra ägare höll aldrig på med henne och tog bara ut henne ur buren när h*n skulle göra rent, och lyfte henne då i svansen. Tror inte att rengöringen av buren skedde särskilt ofta heller så hon har inte haft mkt kontakt med människor.

Hon var väldigt rädd när jag fick henne och det har blivit lite bättre, hon låter mig t.ex. lyfta upp henne ibland, men när man går in i rummet där hennes bur står så springar hon o gömmer sig och stampar med bakbenen så det hörs i hela lägenheten. Har provat att "smyga" in i rummet och inte göra några snabba rörelser men hon blir rädd iaf när hon upptäcker att jag är där. Hon lungnar ner sig efter en stund men jag vill ju inte skrämma henne..

Finns det något som jag kan göra så att hon slutar va så rädd? Eller ska jag bara låta henne va eftersom hon är så gammal?  Tacksam för svar! :)

cecilia34
0

Stackars lilla tjej  =(

Det är nog bara att ta det så lugnt du bara kan, hon har ingen kompis att känna sig trygg med ?

[Tasza]
0

hennes kompis dog för 2 månader sen.. :( jag kanske borde skaffa en ny kompis till henne? kan det funka att skaffa en vuxen eller måste det va ungar? :)

cecilia34
0

Det vore ju så klart jättefint av dig att skaffa en ny kompis till henne. Det ger ju henne en helt annan trygghet än man som människa kan ge, som hon så klart behöver.

Man kan bara sätta ihop en vuxen gerbil med en max 6 veckors gammal unge, den är då ännu inte könsmogen och inget " hot " mot den äldre gerbilen. Och eftersom hon är så pass gammal så skulle det ju vara bra om det är två ungar på max 6 veckor, om den äldre går bort, så den nya ungen inte blir ensam kvar.

Vet du hur det går till ?

[Tasza]
0

ok då får jag kollar runt lite efter 2 småtjejer :) har faktiskt aldrig haft nån unge innan, har bara övertagit gamla som folk inte velat ha :)

man ska väl sätta ihop dem på ett neutralt ställe? eller kan man sätta dem i hennes bur på en gång eftersom att de är ungar?

cecilia34
0

Nej, det måste ske efter konstens alla regler så att säga. Man får ordna med en avdelad bur.  Det kan man lätt göra en själv, jag gjorde en utav en mindre samlalåda. Tror den är på 40 l, som man köper på ikea jättebilligt

Om du gör en träram och fäster ett bitsäkert nät på, så sätter du fast den sen i mitten på samlalådan om så har du en ihopsättningsbur. Sen placerar du din tjej på ena sidan och de nya flickorna på den andra sidan. Låt dem vara på var sin sida i några timmar och låt dem sen byta sida med varann. Och några några timmar  på denna sida.

Vitsen är att din stora tjej ska känna doften av dem när de har varit där så hon till slut ser deras doft som en del av hennes rivir. Det är det allt handlar om i deras värld, dofter. Det är så de identifierar varann.

När din stora är lugn och inte verkar bry sig alls om att de är där på andra sidan kan man försöka släppa ihop dem. Var beredd på att sära om det inte skulle lyckas, då är det bara att fortsätta några timmar till och byta sida emellanåt.

Om allt är lugnt och fint har det hela gått bra. Men man ska vara vaksam över dem de närmsta timmarna ändå, man vet aldrig.

Det ska endast vara lite spån, papper att boa med och toarullar att gnaga på medans de är i ihopsättningsburen. Det får inte finnas saker hon kan se som sina egna ägodelar så att säga.

När allt verkar ok, så släpp in dem i en renstädat akvarium eller vad de nu bor i och släpp in ungarna först, sen den stora. Ge dem mycket att gnaga på så att de är sysselsatta.

Testa detta och lycka till, fråga på bara om du undrar över mer saker.      Skrattande

Jättefint att du vill hjälpa henne

[Tassy]
0

Man får inte bli för feg heller, smyger man på dem så blir de också rädda.

Betee dig normalt, vistas mycket i rummet och så vidare så hon förstår att det inte är någon fara. Ge henne något smaskigt emellanåt och sitt gärna i närheten och titta, håll en hand nere i buren utan att göra något och så vidare.

Du kan även prova att hålla i en toarulle medan hon gnager. Det brukar distrahera dem Flört

[Tasza]
0

okej tack för hjälpen!! Glad

cecilia34
0

Berätta gärna hur går     Glad

cecilia34
0

Hur har det gått för dig ?

[Tasza]
0

har inte fått tag på några ungar än..