Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2361 ggr
[00liviaaaa]
0

Sätta ihop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Nu har jag faktiskt bestämmt mig att köpa två gerbiler till. På måndag ska jag iväg men det blir i så fall på måndag om en vecka. De bor just nu i ett akvarium i djuraffären, där bodde mina innan tillsammans med de andra gerbilerna som är kvar, jag tycker sååå synd om dem. Deras päls börjar, ni vet gå isär, precis som om de inte vill rulla sig i sanden, för det är sån fågelsand med snäckskal i.Gråter Mina gerbiler o dessa har levt tillsammans innan jag köpte dem så jag tänkte att jag skulle börja med att dela av mitt 330 liters akvarium på två, och sätta ett plexiglas av något slag i mitten så att de kan se varandra och vänja sig vid varandra. Och kanske så småningom kan de bo tillsammans alla fyra.Glad

Jag har lite frågor:

1. Kan man inte sätta ner de nya i mina nuvarande gerbilers sand, så att de luktar samma som de nuvarande gerbilerna? Eller detta är inte ett bra sätt att sätta ihop de på?

2. Om det där uppe inte funkar, hur vänjer man dem sig med varandra på bästa sätt?

3. Tror ni verkligen att det kommer att fungera och de till slut blir bra kompisar igen?

Jag ångrar mig så mycket att jag inte köpte alla från början, för då hade de bott tillsammans nu.

Sedan hade jag tänkt att säga till de i djuraffären att de inte får köpa in fler gerbiler då de inte kan ta hand om dem på ett bra sätt. Och plus är det inte några alls som köper gerbiler nuförtiden av en djuraffär, det är ju bara jag som har varit där inne och köpt och tittat på gebilerna.

Tack på förhand och svara helt gärna innan nästa måndag!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ALLESAMMANSSkrattande

jule
0

Vill bara påminna dig om att du stödjer djuraffären genom att köpa gerbiler därifrån.

1. Nej, jag tycker inte att du ska ge de nya gerbilerna sand som några andra gerbiler har använt. Det kan bli problem mellan dem när de känner doft från andra gerbiler.

2. Om jag förstår det hela rätt så är de alldeles för gamla för att någonsin vänja sig med varandra. Det spelar ingen som helst roll att de bodde tillsammans när de var små, gerbiler glömmer bort varann. När man sätter ihop gerbiler gör man det med honor och hanar eller med en icke könsmogen + en vuxen.

3. Nej jag tror inte att det kommer fungera.

Om du nu ändå väljer att stödja den här djuraffären så tycker jag att du ska låta gerbilerna bo åtskilda. Även om du tror att du får ihop dem för de funkar bra i 2 dar eller en vecka, så är det väldigt stor risk att det blir bråk som med stor sannolikhet slutar med köttfärs eller att du sitter där med 4 burar med en gerbil i varje.

Så sorry om jag kommer o förstör dina tankar om att rädda de andra gerbilern från djuraffären, men jag tycker att du ska nöja dig med de gerbilerna du har och ge dem extra kärlek istället.

Lycka till!

[00liviaaaa]
0

Jag vet att jag stödjer gerbilerna i affären, men jag vill ge dem ett bättre hem än vad de har nuObestämd

Mina gerbiler är inte alldeles för gamla, de är bara små bebisar, snart 3 månader…

Tack för att du sa att jag ska nöja mig med de jag har och ge dem extra kärlek, det var bra skrivet!Glad

Tack för svaren, jag får fundera på saken. Om jag köper dem så delar jag av mitt akvarium!

jule
0

#2 Jag menar ju inte att 3 månaders gerbiler är gamla djur, endast att de är för gamla för att sättas ihop med djur som inte är runt 6 veckor.

zanrio
0

#3 men man kan ju fortfarande inte bara sitta och inte göra NÅGONTING när gerbilerna i affären mår jätte dåligt?!! De har ju inte ens spån och de har ungefär 3 cm träflis att vara i och INGENSTANS att sova. När de var 4 st i affären ( jag avr med när Olivia skulle köpa dem) Så sov de i ett hörn på varandra. Nu är de bara två och ahr ingen chans att hålla värmen elelr kunna sova när det var fåglar och andra djur i samma rum… Djurplågeri, jag skulle köpt gerbiler och sagt att de vanvårdar djuren och att de inte ska köpa in fler gerbiler. Om de inte lyssnar och gör det ändå kan man ju anmäla dem för det är olagligt att ha rovdjur och bytesdjur i samma rum. (gerbilerna fattar ju inte att kanariefåglarna inte ska äta dem!!)

Förlåt för att jag är så arg men det är så hemskt att djuraffärer som säljer alla möjliga sorters djur borde KUNNA saker, vilket de inte gör överhuvudtaget. Fy fan…

[00liviaaaa]
0

Ja, ellerhur! De borde ju veta hur de ska ha det sp de mår bra…

[Tassy]
0

Ni får göra an anmälan där de bryter emot reglerna (fåglarna i samma rum som bytesdjur). Det är det bästa ni kan göra faktiskt.

I övrigt instämmer jag helt med Jule.

[00liviaaaa]
0

#6 Kanske, ska se om vi gör det…

Creation
0

#4 Jag instämmer med #6, det bästa ni kan göra är att anmäla djuraffären. Min erfarenhet säger att ditt förslag(att köpa och säga till dem) inte är någon vidare lösning. Så länge folk köper djur kommer djuraffärerna att sälja djur, så enkelt är det… såvida ingen anmäler dem och de får någon myndighet efter sig som förhindrar det, förstås.

Fåglar är inga rovdjur för övrigt. Rovdjur är däggdjur och fåglar är inte däggdjur heller. Så det kan du inte anmäla djuraffären för. Däremot kan du anmäla djuraffären för andra överträdelser mot djurskyddslagen. Som jag förstått det bryter djuraffären mot följande paragrafer gällande gerbiler:

8 kap.
" 11 § Kaniner och gnagare ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö. "

" 13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor skall ha en bolåda eller bohåla med rent och torrt bomaterial. " - förkortad

" 14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss skall ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman. "

" 15 § Gerbiler skall ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i. "

" 16 § Gerbiler, chinchillor och degusråttor skall ha ren och finkornig sand för pälsvårdande sandbad. "

Kanske även denna(?):

20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri tillgång till foder. " - förkortad

Det här är många överträdelser, lägger du upp det i din anmälan kommer det säkert att uppmärksammas. Så gå till polisen och anmäl du(eller be någon av dina föräldrar om du själv inte vågar/kan), det ger nog bra mycket mer än en tillsägelse och stöttande av djuraffärens djurhandel gör.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

karin46
0

Jag tycker att du ska ta mod till dig och prata med den ansvariga i djuraffären. Det är troligen inte av elakhet utan av okunskap som gerbilerna har som de har.

Om du köper dessa gerbiler innebär det ju att affären kommer att skaffa nya som då får bo under liknande förhållanden.

zanrio
0

NU har jag mailat en anmälan/tips till polisen, där kopierade jag de lagarna som någon har skrivit i ett inlägg här innan. Och jag hoppas verkligen att de ska göra något åt detta!

Idag var vi inne där och då var de två stackarna borta, MEN de hade köpt in 5 (!!!!) stycken nya gerbiler. De såg inte ut att vara lika gamla men alla såg ut att vara bebisar, De hade INGENSTANS att bo/ligga och sova så de låg på varandra i ett hörn av det lilla akvariet. Deras vattenflaska var helt grumlig och de hade ungefär 2 cm tjockt träflis att gå på. Alltså inget att gräva i och inget bomaterial. De hade två nästan uppätna "leksaker" i trä. Sedan hade dem fått ett sandbad MEN det var fågelsand, alltså en massa snäckskal i. Och maten var som innan, stora äckliga råttpellets som dem knappt har ätit på. Eftersom de nya gerbilerna bvarit där i ungefär en vecka bara så tror jag inte att de  har hunnit bajsa så mycket som det var i buren, så dem i affären har antagligen inte bytt träflisen sen de förra gerbilerna.

USCH OCH FY FAN. jag mår bara dåligt när jag ser dem där i den lilla buren med ingenting alls, men jag kände att det fick vara nog. Så nu hoppas jag på ett riktigt bra svar från polisen, och att de verkligen gör någonting åt detta!

southdakota
0

Usch, det låter verkligen inte bra :( Jag håller tummarna för att polisen tar din anmälan på allvar och att förbättringar sker! Men precis som #9 sagt kan det även vara idé att prata med butikspersonalen. :)