Epilepsi?
Tjatja, min ena gerbil blir stilanstående ibland och börjar hacka upp sig . Kanske 1,5min . Den är 8månader . är det farligt? tacksam för svar.
Kan du förklara lite närmare vad du menar med "hacka upp sig"?

Jag har en flicka med epliepsi, den är inte så illa men varje gång hon kommer till ställen hon inte känner till sedan hon var yngre drar hon örnen bakåt och hon pressas emot marken och det typ rycker i hennes rygg samtidigt som jag måste hålla henne i mitt knä och prata lungt med henne och klappa henne lätt på ryggen, det brukar även lunga ner sig ner hennes burskamrat kommer för att puffa på henne.
Detta är inget hon lider av eftersom hon är så bekant med mitt rum och min säng, så jag kan ha henne uppe utan problem.
Kan du förklara mer vad du menar med hackar?
Ja, den blir helt stilastående och rycker om man ska förklara det så , det rycker i kroppen .

Okej? Händer det ofta eller inte?
2 gånger per dag . Men läste nyss att epilepsi var rätt så vanligt och inget alls att oroa sig för

eoliepsi har jag varit med om, att det har dödat gerbilen i anfall. Och jag blev många gånger biten under anfallen med den gerbilen, och det var riktigt hårt.
Sen står det att det är bara några enstaka fall då gerbilen har så kraftiga fall att det leder till döden . men annars är det inge farligt verkar det som
#2 Menar du att anfallen går över för att du klappar o pratar lugnt med henne? Isf är det inte ep, ett ep-anfall kan du inte påverka med annat än medicinering, tyvärr.

#9 Nej det går inte över, det är mest för att lunga henne. Det går över efter någon minut, hjälper inte hur mycket jag än pratar med henne tyvärr 
En gerbil som får EP-anfall bör snarast få komma tillbaka till buren (trygg miljö), samt få lugn och ro. Dämpad belysning är också att föredra.
Man ska aldrig ha en gerbil uppe och pillra med den vid ett anfall, då det är väldigt stressande för djuret och kan trigga nya anfall.
Dessutom använder gerbiler en EP-liknande överlevnadsinstinkt när de blir väldigt rädda. Den går ut på att spela sjuk så att rovdjur inte ska vilja äta dem. Om man då sitter och klappar på gerbilen så lär det inte underlätta för den.

#11 Okej, tack Tassy, då ska jag börja med att lägga ner henne i buren igen då? 
#12 gör det, så får hon återhämta sig i lugn och ro.
så får du börja om igen sen efter några timmar och gå försiktigt fram.