Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 4359 ggr
Katter3
5

Fosterutveckling och förlossning

Jag skrev ett skolarbete om avel med gerbiler för några veckor sedan. Hittade massor av bra information här på Gerbiler iFokus, men min lärare saknade lite info om fosterutveckling och själva förlossningen.
Jag tänkte bara fråga om någon har tips på någon bra sida med dessa saker, för själv hittar jag inget. Tack på förhand!

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Solaika
1

Fosterutveckling finns det ju ingen forskning i.. iaf inte i någon större utsträckning..

Förlossningen kan jag skriva mer om i eftermiddag/kväll.. sitter på jobbet nu så jag har inte riktigt tid.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

om fosterutvecklingen kan du kanske bara nämna att det händer mycket under sista veckan, annars vet jag inte något :S

Neoos
1

Med fosterutveckling kan du ju ta upp att om fostrena har för mycket vittecknad gen i sig så kan det hända att dom tillbaka bildas i livmodern. Just därför brukar man undvika att para 2 vittecknade gerbiler med varann Glad

Katter3
0

#1 Det vore väldigt snällt av dig!

#3 Det kan jag ta med! Tack!

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

cecilia34
0

#3 Det var intressant  =)

Vill också höra om förlossning

Solaika
0

Jag har bara sett en liten bebis komma till världen. Lilla Tova som blev mamma den gången var väldigt orolig när jag kom hem efter en jobbnatt. Det va den sista bebisen jag fick se komma till världen. När bebis väl kom så stannade hon upp och spände hela kroppen. Ut kom en liiiten knallrosa bebis med fostersäck o grejer.. Tova slickade av den så den pep högt.

Honorna kör oftast iväg sin burkamrat från boet när det är dags för förlossning. Men de släpps in igen sen och hjälper mamman att hålla ungarna varma o rena.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Frida-H
0

Vet inte riktigt vilken nivå arbetet ska vara på men jag slänger upp ett par länkar med info (tyvärr endast på engelska) som jag tycker innehåller bra info. Tyvärr finns det mycket lite info om gerbiler men mus och råtta utvecklas liknande (utvecklingen är endast förskjuten med någon dag) och kring dessa finns mycket mer forskning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10652827 (ossifikationscentret är det område där benbildningen börjar)
http://embryology.med.unsw.edu.au/OtherEmb/Rat.htm (Mycket små steg under den embryonala utvecklingen som kanske inte är aktuellt i ditt arbete men på slutet är det mer info om fostrets utveckling)

Det är en hel del svåra ord i dessa texter, ett tips är att inte använda ord som du inte kan i arbetet, lärare brukar inte uppskatta sådant ;)

Det kan även vara bra att nämna något om moderkakan. Moderkakan är själva kontakten mellan foster och moder och består således av två delar, en från fostret (del av fosterhinnan) och en från modern (del av livmoderslemhinnan). Näringsämnen och syre förs över från mammans blod till fostrets blod genom diffusion (dess blodbanor ligger alltså nära varandra men är helt åtskiljda). På samma sätt transporteras koldioxid och avfallsprodukter bort från fostret. Det finns olika typer av moderkakor, hos gnagare (samt människor och primater) är denna discoidal (typ skivformad). En bild på en human moderkaka http://www.ne.se/moderkaka. Moderkakan ser alltså liknande ut, blodkärlens organisation skiljer dock sig åt. Hos människa är de (som man kan se på bilden) villösa (som små "fingrar" som sticker in och gör kontaktytan större) medan de hos gnagare är labyrintiska. Hittar tyvärr ingen bra bild på detta :(

Katter3
0

#6, #7 Tack så jättemycket för bra info! :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se