Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1364 ggr
[Majasmamma]
2010-12-16 00:13
0

Tips inför gerbilköp

Jag är uppvuxen med gerbiler och tycker att det är ett fantastiskt trevligt och roligt litet djur! :o) Nu funderar jag på att återuppta "gerbil-livet" igen som vuxen tillsammans med mina barn.

Jag hade som sagt gerbiler i många år, men köpte dem i djuraffär och gjorde förmodligen alla klassiska "djuraffärs-tabbar" man kan göra, så jag tar gärna emot lite allmäna tips om sånt som är bra att tänka på, och kanske framför allt om sånt man INTE ska göra… Alla tips tas emot tacksamt! :o) Har även varit inne och kikat på artiklarna här inne och ska fortsätta läsa på. 

Det här med bur tex, vi hade akvarium till våra gerbiler och det fungerade ju bra, men numera finns det ju en uppsjö av typ hamsterburar med olika våningar, rör och annat skoj. Funkar dem till gerbiler? Vilket burmått är lämpligt för två st gerbiler? Vad ska man ha i buren? Funkar både hane-hane och hona-hona tillsammans? Var finner man lämpliga uppfödare?

Tack! :o)

cecilia34
2010-12-16 13:44
0

Att läsa på först i massor som du redan gör är det bästa att börja med     Glad

Det finns mycket jättebra information här inne att hämta ur de olika trådarna .

Som hem åt gerbilern så funkar akvarium eller terrarium allra bäst, de är oftast större och det finns inget gerbilerna kan skada sig på.  Man kan ha mycket bomaterial i som behövs, eftersom gerbiler har stort behov av att gräva gångar som de kan springa i och gömma sig i etc. 15-20 cm hårt packat spån är bra, då blir det gångar som håller bra.

Gallerburar ska man inte ha. Hamsterburar är heller inget bra alternativ, dels är de oftast för små och dels innehåller mest plast som gerbiler inte ska ha då de gnager på allt. De kan få farliga plastbitar i sig och det är ju så klart inte bra

Personligen brukar jag inte ha mindre än 200l till två gerbiler, men ikeas samlalåda på 130l funkar också. Den är ju ganska djup med så där kan man verkligen ösa på med spån så de kan gräva mycket och djupt.    Glad Men ju större hem man kan ge dem desto bättre så klart.

Det är bra om hus, hyllor och inredning är i naturliga material som trä, så de kan gnaga på det och det gör de kan jag lova. Mina gerbiler brukar och göra nya ingångar på sina hus och använda dem istället för de som finns från början. Ganska kul faktiskt   =)

Och så behöver de gnagmaterial i massor, börja samla redan nu typ. Toarullar, hushållsrullar, äggkartonger, makaronikartong och ren papp kan de gnaga på. och det går åt som smör i backen     Glad

Två hanar funkar bra tillsammans och hona + hona. Men hona och hane tillsammans är inte så bra, honan skulle då typ vara gravid heller tiden vilket är väldigt påfrestande för henne. Så det är ingen bra ide.

Och uppfödare är inte riktigt säker på var de finns allihop. Men det tror jag finns  andra här som vet bättre tror jag

Ja, det var lite. Fråga gärna mer

[Majasmamma]
2010-12-16 16:06
0

Åh tack, vilket bra svar! Glad Det där med att de behöver ett tjockt lager hårdpackat spån visste jag tex inte, så där lärde jag mig verkligen något nytt!

Då får det bli akvarium/terrarium den här gången också, jag minns att pappa tillverkade ett lock av typ en träram och finmaskigt nät (typ myggnät) och något sånt borde väl fungera? Ska kolla upp Ikea-lådan också.

Att de gnager på allt minns jag… Och att de älskade toapappersrullar, små kartoner och liknande. Ska genast börja samla! Skrattande

Jag vet att mina gerbiler älskade att rulla sig och gräva i fin sand, är det bra att ha åt dem? Kan man ha det i någon typ av låda i buren?

Puttar lite igen för om frågan om hur man får tag på en uppfödare, finns det kanske någon uppfödarförteckning någonstans? Vill hellre köpa djur från uppfödare än från djuraffär. Skulle vara kul med någon rolig färg också (trodde bara att det existerade svarta och agoutifärgade men där hade jag tydligen fel…)

cecilia34
2010-12-16 17:33
0

Ja, sand behöver de ha att bada i och hålla pälsen ren. De använder den dock som toa också som man får byta den varje dag.       Glad   En större skål till det blir bra

Ett tips är att köpa blästersand på Jula 25 kg á 49 kr istället för jättedyr sand hos djuraffären. Blästersanden funkar utmärkt och det är lagom grovkornighet på den.

Sen är det bara att släppa loss fantasin med inredningen, hus, hyllor, broar, tunnlar, krukor och grenar ( endast lövträd och ej plockat från nära en väg ). Men det får man kanske leta efter på sommaren.

Jag köpte billiga terrakottakrukor igår till mina som jag tänkte jag skulle fixa med idag. Det så himla kul att hitta på nya saker och bygga grejor till dem       Glad

Nåt mer,  jo en gnagsten är bra, dock ej saltsten. Salt tål de inte. Visa gärna bilder sen , alltid kul att se

Lycka till  nu

cecilia34
2010-12-16 17:35
0

Kom på också, massa toapapper att boa med. Absolut inte hamstervadd

hej