Transportbur? Tak?
Hej!
På jullovet så ska jag åka tåg med mina 2 gerbiler från Malmö till Växjö - det tar ungefär 2 timmar
1. Men jag har ett problem och det är vad jag ska förvara dem i, kanske en liten samla låda, eller kanske bara en förvaringslåda med handtag på som man borrar lufthål i…? Men det vore ju bäst med en hamstertransportbur, eller det kommer inte att funka, kanske för liten? Och hur ska jag göra så att de inte fryser, för det är ju rätt kallt ute nu…
Någon som vet?
2. Wiiieee, igår köpte jag ett akvarium på 330 liter för bara 400 kronor, är inte det billigt? Måtten är 100x60x55. Bifogar en bild på det
Men det är bara det att där var inget tak med, så då får man köra till ett byggvaruhus och köpa nät och plankor.. kan ni inte fotografera erat tak till ert akvarium?
Tack på förhand

1. På tåget är det ju inte kallt. Ska du vara ute mycket med dem ? När jag reser med mina hamstrar sitter de i transportbur med strö och ganska mycket papper, som de har möjlighet att bädda i, både för skydd och kylas skull.
Transportbur finns ju i flera storlekar så visst finns det någon som passar. Men det går ju givetvis bra att göra en egen också, lagom storlek och göra lufthål som du säger. Lycka till !
Mvh Ellenfyrkant
Jag brukar använda vanlig transportbur för gnagare eller reptil (petbox), dessa fungera bra. Under vintern brukar jag stoppa transporten i en rymlig väska och vira fleecefiltar runt buren och ha en liten luftöppning bara för att stänga kylan ute. Viktigt att skydda dem vid av/påstigning etc.
Som #1 skriver så är massor av papper toppen att stoppa i själva transporten. Burströ skulle jag dock skippa, det tenderar att hamna överallt när de sätter igång att gräva 

Att ströet hamnar överallt har Sara lärt sig den hårda vägen ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hahahaha, japp det var ju du som fick hjälpa mig med resväskan om jag inte minns fel, när burströet hade hamnat överallt 
#1 Nej, jag ska inte var ute så mycket, bara kanske från stationen o hem till min kompis som tar att gå typ 5 minuter. Vi tar bilen till stationen. Jag tänkte att jag skulle vira in lådan i fleecefiltar så de håller värmen. Jag har köpt en låda på ClasOhlson idag som jag tänkte borra hål i, den är ungefär 50 liter
- Den verkar perfekt!
Men kan de klara sig utan sandbad i två timmar, annars sätter jag in en liten kruka av nått slag?
de klarar sig utmärkt utan sanden på resan. En bit gurka eller melon fungerar också som alternativ till vatten. Så mat, papper och blöt frukt/grönt behövs.
#6 Åh, vad skönt!
Gurka, mat o papper ska jag lägga i, och spån såklart!
Om jag vore du så skulle jag skippa spånet och ta i mer papper i stället 
#8 Ok, får se vad jag gör

Stort och härligt akvarium de fick 
Jag har den största transportlådan tror jag, aladino large heter den. Funkar bra 
Fiffigt att göra en egen =)
#10 Jaa, de älskar det