Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2899 ggr
cecilia34
0

Ramlat, sne ?

Min Doris verkar ha ramlat illa, hon hade hoppat över till andra sidan av deras avdelade hage. På fel sida så att säga, detta hände igår kväll.

Och idag är hon alldeles sne hela hon, kan hon ha slagit i huvudet på nåt sätt ?

Rättar det till sig om hon bara får vila, eller kan hon behöva antibiotika eller nåt ?

Vad tror ni ?

cecilia34
0

Tittade på henne nu, hon ser faktiskt bättre ut. Hon behöver nog bara ta det lugnt en stund gumman

vickis
0

stackars henne:(

[Tassy]
0

vila, mörker och stillhet kan hjälpa med en stor skopa tur, håll noga koll för det kan vara allvarligt.

tjoffsa
0

kolla så tänderna är hela är mitt såd. de går lätt av.

cecilia34
0

Jag tittade på henne precis och det är samma som igår fortfarande, sne och vinglig alltså .  Får hoppas till gud att hon blir bättre bara hon får vila och lugn och ro.

Tack för era svar

Sphynx
0

Kanske hjärnskakning. Vila som Tassy säger. Nåt annat tror jag inte man gör med så små djur.

cecilia34
0

Ni tror inte att man ska ge antibiotika då, kan hon ha fått nånblödning i hjärnan eller så ? Undrar eftersom hon är så sne, hon lutar liksom åt ena hållet och så tycker jag att ena ögat ser piggare ut ?      Rynkar på näsan    

Hon är pigg för övrigt och fortsätter att greja och samla.

Dett är så typiskt att detta hände nu, hon var precis på vär att bli bra från en knäskada som hon fick artros i. Hon hade blivit riktigt bra igen när detta hände.

Av alla mina underbara gerbiler så är just hon mig kärast, mina stora ögonsten och hoppas så att hon blir frisk. Vet inte hur jag ska kunna leva utan henne, min älskling.

[Tassy]
0

knäskada med artros? har en veterinär sagt det? det låter väldigt knepigt. Artros läker inte heller, det är en förslitningsskada som ger reumatisk värk (dock ej reumatism).

Hon kan ha fått en hjärnblödning, så eftersom hon inte är bättre så tycker jag att du ska ta henne till vetten i morgon direkt på morgonen.

cecilia34
0

Ja, en veterinär har sagt det.  Jag utryckte mig nog något otydligt. Hon fick ett bett i sitt ena ben nära knät och hon ville inte använda det så hon gick på tre ben så att säga.

Så vi var hos vetrinären och röntgade hennes ben och det hade utvecklats artros i knäleden. Men hon har blivit bättre i benet och använder det igen nu, dock inte med samma styrka som innan, men ändå ett  steg i bättre riktning. Det var så jag menade. Jag vet att man inte blir helt frisk

Om hon fått en hjärnblödning, kan de göra något för att få henne frisk igen då ?

Sphynx
0

Ja på människa, men då måste man ha hjälp omedelbart. Tid kan dock lindra symtomen efter en hjärnblödning och ibland kan tom funktionerna återgå till det normala. Det beror helt enkelt på hur omfattande blödningen var.

Om hon är pigg o glad förstår jag inte varför du tror att du ska behöva ta bort henne? Hon verkar ju ha accepterat läget sas. Varför tror du det är en hjärnblödning? Hur gammal är hon? Jag förstår det så att det hände efter ett fall?

[Tassy]
0

Ah, då förstår jag bättre med artrosen.

Nej, de kan inte göra något om det är en hjärnblödning, möjligen vätska upp henne om hon äter/dricker dåligt. Men en veterinär kan bedöma hur omfattande skadorna är utan att bli "egenblind" som man kan bli med ens egna djur. Hon kan antingen se om gerbilen behöver få somna, eller så kan hon lämna tryggt besked till dig som ägare. Det kan vi här inne inte erbjuda. Veterinären kan dessutom hitta andra mer osannolika anledningar till den sneda skallen, som att det har hänt något i öronen/balansen.

Håller hon skallen snett så har hon besvär, det är fakta. Prova själv att hålla huvudet snett i flera dagar och se hur ergonomiskt det är, en gerbil kan inte leva såutan behöver hjälp. Nacken är dessutom en av deras viktigaste delar eftersom de gräver, gnager och stångar.

cecilia34
0

#10 Ho gör det dom brukar, gräver och grejer. Så hon verkar i alla fall pigg för övrigt. Men det är klart att hon inte kan må bra när hon är sne så. Jag vill ju så klart inte att hon ska lida .  Rynkar på näsan

Är hon inte alls bättre imorgon så får jag nog ta ett beslut . Vill verkligen inte, jag älskar henne så

Sphynx
0

Jag vill inte jämföra att hålla huvudet snett och att efter en förlamning ha en snedhet, det är inte alls samma sak. En liten kvarstående snedhet när djuret är piggt o lever sitt liv som vanligt skulle jag inte se som en anledning till Avlivning. Om det är en grövre snedhet med märkbar nedsättning av gerbilens livskvalitet är det en annan sak anser jag. Men ingen här har ju sett gerbilen i fråga och kan ge dig ett bra råd och eftersom du verkar ha en veterinär som är engagerad i Gerbiler skulle jag låta denne ta beslutet, det kan ju vara rätt tungt med mycket funderingar- både före och efter. Lycka till :)

Sphynx
0

Hur har det gått för henne?

cecilia34
0

Jo, jag tyckte idag att hon är lite bättre faktiskt, och jag har inte sett henne så här pigg sen innan hon fick sin benskada. Hon gräver som en gud idag.

Får se under de närmaste dagarna hur det utvecklar sig

Sphynx
0

Låter härligt, grattis, håller tummarna för fortsatt bättring :)

cecilia34
0

Sköterskan vi pratade med tyckte vi skulle avakta och se hur det utvecklar sig, så länge hon är så aktiv och så pigg som hon är. Och hon är väldigt pigg, så jag hoppas att hon blir bättre med tiden .