Suck! (para ihop gerbiler)
Här hemma har jag 3 gerbilhanar som jag köpte för ca 1,5 år sedan. För några veckor sedan fick vi två gerbilhanar till pga en viss omständighet (läs min annons som ligger härinne).
Igår kväll försökte jag para ihop hanarna så att de kanske skulle kunna dela bur. Jag tog fram en stor kartonglåda som fick agera neutral mark och lade de två nya gerbilerna. Sedan satte jag ner en av våra tre gerbiler en i taget och det gick jättebra. Tills jag satte ner den sista gerbilen som i övrigt är den mest ranglåga.
En av de nya gerbilerna verkligen ogillade den lille stackaren "/ Förskte sätta ihop dem 1-2 gånger till på någon annan mark men det gick inte.
Någon som har något tips på hur man kan göra för att det ska funka bättre?
Om inte de funkar ihop kan jag tyvärr inte behålla de 2 nyaste gerbilerna pga platsbrist (se gärna min annons).

Hur var det.. hur gamla är de nya? Är alla könsmogna är det bara att glömma dessvärre.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
man introducerar alltid ranglägst först när man sätter ihop flera, och använd delad bur. Då bör det gå bättre.
De nya gerbilerna ska vara runt 1 år, och våra egna är ca 1,5.
#2 Hoppsan, jag gjorde precis tvärtom. Jag trodde att risken var att de ranghöga skulle slåss.
De bor i en ikea låda och ett akvarium så det blir svårt att dela av utan att det blir för litet för dem men tack ändå för tipset :)
du kan inte sätta samman vuxna gerbiler tyvärr.
Delade burar kan med fördel vara små så det tvingas vänja sig vid varandra ordentligt. En för stor delad bur kan resultera i att de trycker i ett varsitt hörn, och då har man liksom tappat effekten 
#4 Nej, jag märkte det. Det var 1 av mina fem gerbiler som inte kunde acceptera den andre, annars hade det gått.
Har en stor SAMLA-låda från ikea, tro det blir för litet att dela på den dessvärre "/
jag brukade göra om 65liters samlor till delad bur
#6 Tack för tipset, men vill inte ha 5 gerbiler i en delad bur. Men pojkvän skulle få spader, han tycker att den största (största samla-lådan från ikea) är för liten för 3 gerbiler hehe
Nej men alltså, en delad bur har man under en begränsad tid när man sätter ihop gerbiler för att de inte ska slåss. Det är inte frågan om en permanent bostad.
precis som tassy säger så är det enbart vid ihopsättning
själv brukar jag ha den största samlan upp till 200-300liters akvarium (eller rättare sagt hadedet då jag hade gerbiler, kan inte ha det just nu pga att jag tydligen varit blind på könen på möss så jag har enbart möss och råttor just nu)