Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2889 ggr
Jagelskarfala
0

Tumör i kinden

Hej

Min tre år gamla gerbil Alfredo har fått en stor bula på kinden, och jag är inte säker på vad det är. Den ser väldigt stor ut, men mycket är päls (han har ganska tjock, go päls) och när man trycker lite nätt på den så blir den inte mycket större än en ärta.

Jag har ingen erfarenhet av gerbil-sjukdomar, men jag vet att tamråttor (som jag också har) väldigt lätt får tumörer. En av mina gamla råttor fick en tumör i ögat.

ÄR det vanligt bland gerbiler? Eller är dem som hamstrar som samlat mat i kinden? Vad bör jag göra om det är en tumör eller liknande? Jag vill inte att han ska lida, men jag vill samtidigt inte avliva honom så länge han inte börjat lida, för han är väldigt, VÄLDIGT pigg för sin ålder, och han verkar inte ha ont. Men jag kan ju vara väldigt dålig på att läsa av det, i och för sig.

Och om jag blir tvungen att avliva honom, ska jag skaffa nya gerbiler till min andra gerbil då? Han är också sjukt gammal, men han är pigg och glad.

Jag kan eventuellt ta en bild ikväll och visa er hur det ser ut :)

vickis
0

åk till vetrinären! det är nog det bästa du kan göra just nu tror jag!

om det var mat då skulle det väl ha försvunnitTungan ute

eellzyy
0

Hur länge har han haft "bulan"?

Jagelskarfala
0

Jag upptäckte den i förrgår, och under den första natten växte den lite, men just nu "står den still" i storlek.

eellzyy
0

okej, då är det knappast mat, kanske är tumör som du sa? Kolla med vet.

[Tassy]
0

kolla med veterinären, det kan vara en infektion i munhålan eftersom det kommer så fort.

Jagelskarfala
0

Okidoki, ska se om jag kan fixa tid hos veterinären, den står helt still i storlek nu (min pojkvän tyckte nästan att den hade krympt lite, men det kan vara inbillning för han har väldigt fluffig päls och den kanske bara plattat till sig lite:P) så jag hoppas verkligen att det är en böld eller en infektion som #5 skriver. Fast det kanske inte är mycket bättre, vet att en råttägare förlorade sin tamråtta på grund av en infektion i tanden. :(

Jagelskarfala
0

Det var en BÖLD! :'D Det har gått hål på den nu, och är en fin, men ganska stor skorpa på den :) Ska tvätta morgon och kväll bara :D

vickis
0

ohh vad skönt att det inte var en tumör!

där kan man säga att det var tur…

Tungan ute

Jagelskarfala
0

Tror det var min gammelråtta Joe, som bestämde sig för att ge sitt liv åt Alfredo, för han somnade in tidigare idag och de har varit sjuka samtidigt. :( Han helade nog honom och förvandlade tumören till en böld istället :P

vickis
0

hihi så kan det ju vara:P