Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1457 ggr
Ellenfyrkant
0

Välja kön

Jag funderar på hur de olika könen skiljer sig åt i typiska sätt att vara. Hur ska man tänka när man väljer om man vill ha en grupp honor eller hanar när man ska skaffa gerbiler ?

Mvh Ellenfyrkant

Solaika
0

Det där är så individuellt. Det är det som är så härligt med gerbiler.

Generellt säger man att hanar är något lugnare än honor. Och visst, i grunden kan det nog ligga nåt i det. Om jag ska se till mina gerbiler så har hanarna alltid varit mysfisar som gärna gosar i handen en stund eller sitter på axeln o kikar. Medan honorna är lite hoppigare, har haft en liten förmåga att rymma men samtidigt varit otroligt mycket mer kontaktsökande än hanarna.

Så av mina djur så visst, de flesta hanar har varit lugnare och tjejerna lite mer liv men oxå mer kontaktsökande. Sen har jag sista tiden haft EmmaJo's gerbiler hos mig.. o hennes hanar är aningen mer rymningsbenägna än honorna ;P Men vi som känner henne o hennes djur vet ju att man inte kan förvänta sig det vanliga av dem ;) (det är dock inget negativt)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ellenfyrkant
0

Kan slänga in en till fråga, är gerbiler sådär mysiga att man kan ha med sig dem på axeln och dem har balans nog att hänga kvar, som möss ? Jag själv har mer erfarenhet av hamstrars härliga balans. Flört

Mvh Ellenfyrkant

southdakota
0

Nja, mina gerbiler är inte så mycket för att sitta på axeln, de har nog balansen men de glider hellre ner för armen eller ner i nacken, de har för mycket upptäckarlust för att sitta still på en axel helt enkelt. Flört Men finns säkert en och annan gerbil som gärna sitter still på axeln någon gång ibland, är ju egna individer allihop. Skrattande

Solaika
0

Återigen individuellt. Jag har gerbiler som kan sitta på axeln i timmar och jag har gerbiler som inte sitter på axeln mer än 3 sekunder.

Does it become a walk?

/Ida

Sphynx
0

Har begränsad erferenhet då jag bara haft två honor tidigare, o nu tre hanar. Jag upplever att hanarna luktar lite mer (men det kan ju bero på att jag har tre hanar mot två honor). Sedan har jag hört att hanar är lättare att hålla flera i grupp, men det är ju bara vad jag hört, ingen erferenhet. Härliga djur är de iaf :)

Solaika
0

Jag tycker inte lukten är nån skillnad alls. Håller man rent ordentligt så luktar det då bara spån hemma hos mig ;)

Hanar är lättare att hålla i grupp ja. Honor rekommenderar man max 3 men 2 är bäst, framför allt om man är nybörjare. Hanar kan man ha riktigt stora grupper och kan introducera nya till utan problem. Bara man har plats nog åt dem.

Does it become a walk?

/Ida

EmmaWq
0

*tassavtryck* Intressant läsning :-) Men med råttor är det i alla fall så att man brukar säga att hanarna blir lugnare, och att honor är mer aktiva och lekfulla hela livet. Så vill man ha en gosig liten sak, så tror jag mer på en hane (om man ska gå efter det generella) Hanar blir ju oftast större också, så det är väl något att ha i åtanke (vet dock inte om det är samma med gerbiler..)

Solaika
0

Nä, storleken varierar lika mycket som temperamentet hos gerbiler.

Does it become a walk?

/Ida