Skriv på för gerbilen!
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?paragraf_5
Tillsammans kan vi göra skillnad, skriv på om ni är för en paragrafändring.
Att gerbil bebisar mår bäst av att säljas/lämna mamman vid 6 veckors ålder vet väl alla som fött upp gerbil…jag tycker självatt 3 veckor är alldeles för ungt att lämna mamman. Jag har fött upp gerbil och det skulle aldrig falla mig in att sälja en bebis på 3 veckor.
Självklart kommer jag att skriva på den listan. Bra!
Som jag skrev på mus.ifokus:
Som erfaren uppfödare kan det finnas undantagsfall, men eftersom många oerfarna kanske kikar på denna 3 veckors regel på jbv så blir ofta 3 veckors gerbiler sålda och därmed för tidigt tagna från mamma och syskon.
Senare är det tänkt att försöka påverka djuraffärer och deras kunskap om djuren dom säljer så dom säljs rätt med eller utan sällskap beroende på ert och behov. Men ett steg i taget.
Tänk om man kunde få igenom att dom lyssnade på djuraffärerna…det vore drömmen.
Absolut, det vore kanonbra! Om allt gerbilfolk agerar så blir det ändå en ganska stor röst, vi är många. Det borde ha någon inverkan. Kanske vi ska meddela föreningarna?
#3 Jamen det vore kanon! Vill någon informera gerbilföreningen är det helt oki!
Jag skriver självklart på!
Tipptopp!
Redan 7st som skrivit under!
Jag har mailat gerbilföreningen nu, och jag ska uppmärksamma SGS också. Tar du SHF?
#8 dom är nog redan informerade, pratade med en styrelsemedlem nyss.
Så nu ökar det chanserna för paragrafändring.
#9 Jättebra!

jag skriver också på 
Jag skiver på, men jag har en fråga.
I vissa fall kan man ju behöva sälja gerbilen vid 5v, t.ex om dem ska flytta ihop med ett äldre djur. Kommer det bli så att 5v inte är tillåtet, (även man man helst ska sälja vid 6v, men jag tycker det är bäst att fråga)
Jättebra iniativ 
//Elin
Skrev på utan tvekan 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#13 jag tror att du fortfarande kan sälja vid 5 veckor om du kan förklara bra varför om någon undrar, finns en speciell anledning så måste du ju få göra det som är bäst :)

jag skrev på men jag fick ingen verifieringslänk skickat till min e-post . gjorde detta i morse så den borde ju kommit fram nu .
testade nu igen att göra om det men då sa sidan att jag har ju redan skrivit på och kan inte göra det igen . men ingen länk 
vad ska man göra då ?
#16 Kolla i spamkorgen/junkmailen, sådana mail sållas ofta automatiskt bort.

du hade rätt , den hade hamnat där . det var det fräckaste 

skrev såklart på 

Skrev på ;)

skrev på 

Påskrivet!
Djurälskare och "vill-gärna-bli-mamma-till-en-gerbil" skriver på
//Tia
Jag har skrivit på och jag tycker att det är jättebra att sådanna här initiativ tas! Är över 200 namn på listan nu :)
Tyvärr tror jag att chansen att lagen ändras är näst intill obefintlig då desa lagar även gäller för försöksdjur, och jag är rädd för att det praktiska i det användningsområdet går före djurets psykiska välmående, lagen som den ser ut nu är satt till när ungarna som tidigast klarar sig utan moderns mjölk.
Att sen djuraffärer går ut med rekomendationer som är tillför att dra gränsen för vart djurplågeri går är helt befängt i min mening. "Det är djurplågeri att ta råttungarna när de är 20 dagar, men det är helt ok att ta de när de är 21" Vi som har djur som hobby borde väl sikta högre än vid gränsen för djurplågeri? Det tycker jag att djuraffärerna skulle inse, eller ännu hellre, sluta sälja djur över huvud taget!

Skrev på!
Och håller med #25…
Man ser nästan alltid gnagare och fåglar i samma rum, marsvin tillsammans med kaniner, flera guldhamstrar i samma bur, gerbiler med 2-3 sm spån… usch 

skrev på så klart!
SJÄLVKLART SKA DEM VARA 6 VECKOR! Så små som dem är vid den "åldern" , hur kan man ens tänka sig att sälja dem som 3 veckor! Fy.. det är djurplågeri! .. Vill man bli av med dem så fort ska man inte ens ha tanken på att ta kullar/avla!
det ska vara 6 veckors ålder!!
självklart kommer jag skriva på!!
#25 Nja, det stämmer inte riktigt. Illrar har 8 veckor som gräns, de kan lämna sin mamma vid 5v men det är ju knappast att rekomendera, men de dör inte av det. Kattungar är det väl 12v på? Bra mycket längre än de behöver moderns mjölk och omvårdnad för att överleva.
Sen när det gäller försöksdjur. Det är nog få försök där man vill ha individer som inte vuxit klart eftersom det i sig kan ge en felmariginal i de försök man utför. Eller var det någon annan aspekt inom djurförsök som du tänkte på?
Visst finns en chans att de ändrar åldern! De håller ju på att revidera många föreskrifter och söker efter forskare för att revidera fler av dem :) Hann tyvärr inte skriva under.
Paulina
3 veckor!? De är ju alldeles för ungt!
Självklart skriver jag på!
nej 3 veckor är hemskt…. mina ungar på 4 veckor diar fortfarande då och då :S skulle kännas hemskt att separera dem nu :S
skriver självklart på! 

Går det inte att skriva på längre eller vart gör man det ? Finns det alternativ om man inte gillar att lämna ut efternamn på internet ?
Mvh Ellenfyrkant

Såg själv nu att insamlingen avslutades 30 juni.
Mvh Ellenfyrkant