Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1189 ggr
LindaEnkoping
0

De boar i sandbadet...

Vi fick hem 3 gerbilder för några veckor sedan, 3 honor (mamma och två döttrar). Jättekul även om de fortfarande är lite skygga. Vi fixade till ett jättefint sandbad i en glasskål från IKEA, men först grävde de (mamman tror jag) så allt skvätte ut. Sen började de istället boa där med rivet papper…efter någon dag rev de ut allt igen, så nu är det tomt. Är detta vanligt? Är det bara att fortsätta fylla på eller? Mamman borde ju i alla fall veta vad hon ska göra där då de hade en likadan burk hos uppfödaren. Passar på att fråga en anan sak också - de skvätter hela tiden spån i sin matskål pga att de gräver intill. Jag brukar putta bort spånet då och då. Undrar nu om de gräver fram maten? Har inte sett det, men tycker nog att det ibland minskar i skålen fast det är en hög spån över. Lite svårt att se eftersom en del mat försvinner när jag tar bort spån…Tacksam för svar!

/Linda

vickis
0

det där med boet vet jag inte riktigt men med maten gör alla gerbiler, mina gör också så:P jag försökte ställa maten lite högre upp det gick bra så testa det:)

cecilia34
0

Det ät naturlgit för dem att gömma sin mat, de gör mina även om jag har skålen uppe på hylla. Då bär de dit material att gömma med i stället. Brukade också "städa " maten innan, men nu låter jag den vara som de vill ha den. De hittar sin mat ändå     Skrattande

[Tassy]
0

Japp det är helt normalt! Skrattande *fnissar*

Matskål är egentligen bara onödigt - du kommer att få städa massor Flört gerbilerna gräver ner maten med flit - deras sätt att hamstra mat!

Sphynx
0

Sanden måste ju bytas så ofta iaf, så jag bryr mig inte om när de fyller burken med annat :)

Solaika
0

Haha, de är allt små frön. Hoppas ni trivs med tjejerna :) Det är vääääldigt vanligt att de gräver ur de där skålarna.. ni kan ju testa att köpa en till sån burk o låta den ena vara utan sand o se om de väljer att boa i den tomma burken istället för sandburken.

Matskål är inte nödvändigt som Tassy säger. Jag har det dock normalt ändå men då ställer jag upp det på en hög pall. Men jag använder o andra sidan oxå bara akvarier normalt och där är det lättare att ha pall. Men gör som ni vill. Behåll matskålen om ni vill o kolla bara så den inte är tom.

Hoppas de kryper fram ur sina skal till slut. Ni kan ha lite mindre spån ett tag så de tvingas se er lite mer. De kom ju härifrån lite dåligt hanterade men de jag har kvar har blivit jättefina o Wasabi är egentligen en go tjej. Så de har god potential :) O deras pappa är en helt underbar gubbe :)

Kul att ni har hittat in hit oxå förresten. Välkommen :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida