Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1509 ggr
Luna1988
2010-11-06 15:24
0

Blöder i stjärten!!!!! Hjälp!!

Hallå, jag har haft två gerbilder i ungefär fyra års tid. Den ena dog i våras och nu har den andra, Luna börjat att bli dålig. Hon ligger bara i ett hörn, man kan ta upp henne men hon tycker till hela tiden. Det ser ut som om hon hyperventilerar. Idag har vi dessutom sett att det kommer bloddroppar ur hennes stjärt. Jag undrar om detta kan vara ett naturligt sätt för henne att dö på eller om hon är sjuk?? Bör jag ta henne till veterinären för Avlivning eller tror ni hon självdör relativt smärtfritt? Det är ju jourtid nu så jag tänkte om jag kunde vänta till måndag och om hon inte dött då ta henne till veterinären för Avlivning. Hon är ju som sagt över 4 år så inte så mkt att hålla på och försöka "bota".

Jag behöver verkligen svar, är så himla ledsen och orolig. Vill inte att hon ska lida. Satt och smekte henne i två timmar igår kväll..

cecilia34
2010-11-06 16:27
0

Jag vet inte alls säkert, men det låter som hon mår ganska dåligt.

Jag hade nog åkt till veterinär med henne med en gång    Rynkar på näsan

Luna1988
2010-11-06 18:10
0

Ringde till en veterinär och hon sa att det bästa för henne är Avlivning. Hade jag åkt in med henne hade det kostat 1000 kr så vi fick hjälp med att skjuta henne istället. Hon dog med en gång. Känns sorligt men det var bättre än att hon fick ligga och lida.

[Tassy]
2010-11-06 22:56
0

Det var bra att ni tog bort henne, hon led och var sjuk.

Personligen brukar jag också föredra att avliva hemma då det är en metod jag behärskar. Då slipper man stressmomentet att åka till veterinären.

zanrio
2010-11-06 23:53
0

#3 ja, det känns väl tryggast också att vara hemma.:(

cecilia34
2010-11-07 21:39
0

3# Hemma ? Hur gör man det själv ?

[Tassy]
2010-11-07 22:45
0

#5 Nackslag. Döden är ögonblickligen om man behärskar tekniken.

Dock är detta något man aldrig får prova själv utan någon kunnig måste lära upp en hur man ska göra för att inte skada djuret och orsaka lidande. (Skriver mest i rent informativt syfte med våra yngre medlemmar i åtanke, inte just dig). Glad

Sphynx
2010-11-08 12:30
0

Skjuta? Är jag dum nu? Hur funkar det på ett sånt litet djur?

Bra du tog beslutet, det är jobbigt med nödvändigt. Kram till dig!

[Tassy]
2010-11-08 14:11
0

Det är väl aningen makabert kanske att skjuta en sån liten, men dör lär de ju garanterat göra om man träffar. Det är väl som att skjuta vilket djur som helst, huvud eller hjärta.

Sen beror det väl en del på vilket vapen, men risken är väl att det inte blir så mycket kvar att begrava.

Men jag resonerar som så att så länge döden är ögonblicklig så spelar det inte så stor roll, det viktiga är att djuret inte lider (djurskyddslagen).

cecilia34
2010-11-08 20:15
0

Herregud, jag aldrig klara det tror jag. 

Och skjuta det låter så, går inte hela djuret sönder då när det är så litet. Inget ont mot dig som valde den metoden, men det känns som sagt makabert.

Nä, man hoppas att man slipper ens tänka på nåt sånt på några år.

2# Beklagar verkligen      Rynkar på näsan

[Tassy]
2010-11-08 20:23
0

Det beror som sagt på vilket vapen som används och storlek på skottet. En älgstudsare skulle nog inte lämna mycket kvar, men nån liten pistol å andra sidan räcker gott och väl.

Luna1988
2010-11-11 20:09
0

det var luftgevär med blykulor och nej hon sprängdes inte i bitar, gick igenom henne och burken hon låg i… mkt blod dock men det undgår man ju aldrigRynkar på näsan

zanrio
2010-11-11 22:16
0

#11, men det är väl rätt små kulor har jag för mig.. Det kan ju inte vara så bra om man missar:( Eller träffar typ ett ben eller något..

Luna1988
2010-11-11 23:05
0

hon ryckte några ggr å sen va hon stendöd… så tror det tog ordentligt, det var en vettig skytt också.

[Tassy]
2010-11-12 00:04
0

De får ofta dödskramper vid Avlivning, de är redan borta när det sker. Luftgevär kan jag tänka mig var ett lämpligt val faktiskt, det räcker gott och väl.

Vill dock uppmärksamma våra läsare ännu än gång på att Avlivning hemma ska bara göras av dom som är 100% Säkra på den valda metoden.

Luna1988
2010-11-12 00:10
0

Ja jag håller med dig Tessy, och denna bonde som gjorde det har avlivat många jur förut. Skulle aldrig ha gjort det annars.

[Tassy]
2010-11-12 00:16
0

Jag tycker ändå att detta är ett viktigt och intressant (så sätt och vis) ämne att diskutera, då många anser att det är tabu med Avlivning hemma. Något som bottnar i rädsla och fördomar i 99% av fallen.

Det är bra att ämnet behandlas så att folk kommer i kontakt med det och får sig en tankeställare. Med det så menar jag framförallt angående synsättet mot de som avlivar hemma, inte att man ska läsa och få tokiga idéer att testa själv utan assistans/undervisning. Glad