Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 3840 ggr
klvervaseline
0

gräver i hörnen!

Min kompis gerbiler gräver i hörnen på buren hela tiden, hon bara skrattar åt det för att det ser så kul ut men vad är det för slags beteende egentligen? Nån som har en gerbil med samma beteende? :S

lsoderberg
0

ja men så gör ena min också! :O

men jag vet faktiskt inte varför :O

[Tassy]
0

Det är ett stereotypt beteende, en beteendestörning som tyder på att gerbilen inte har det den behöver i form av exempelvis stimulerande miljö, gnagmaterial och bra buryta samt möjligheten att gräva gångar.

Neoos
0

Båda mina gerbiler gör det mer eller mindre men det är inte för det är någonting fel på deras omgivning osv, det kan istället bero på hur dom föddes, om dom inte föddes i en bohåla utan mitt uppe på spånet m.m. Mina har en bra stor bur, mycket sågspån, tjocka papprör och kartong, brukar få komma ut på soffan/sängen och springa. Ja endå så har dom detta stereotypa beteende, men då är deras grävande inte lika stor som det kan vara hos andra med samma dåliga beteende.

[Tassy]
0

Ja absolut, beteendet kan vara "medfött". Det är ett väldigt vanligt problem.

vickis
0

jag läste att det också kan vara för att dom gör sina "toa besök där" asså dom kisssar och det är därför man ska tvätta extra någa.!

läste det i en fakta bok

Neoos
0

#5 Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Menar du typ att dom gräver där dom gjort dina toabesök? Eller så är det bara jag som är lite trött ikväll hehe.

vickis
0

jag vet inte riktigt men det stog att dom gjorde sina toa besök i hörnen vet inte riktigt varför men det kan ju bero på att dom inte vill ha det någon annan stans:))

vickis
0

mina gör också så och när dom grävt lite så brukar dom oftast sitta där en stund så då kanske dom kissar:*) dom kissar ju inte så ofta…

heheSkrattande

klvervaseline
0

Men mina kissar i kattsanden, så det är inte det iaf. :)

Neoos
0

mina kissar väll lite varstans i buren men dom gräver över kisset med ca ½cm spån varje gång.

vickis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oki här är en bild på boken jag läste om det:P

zanrio
0

#10 Oj:O Jag har två gerbiler och de är köpta från djuraffär. har det dumma "gräv" beteendet men inte lika mkt sen jag bytte till en stor bur emd massa spån… iallfall så kissar och bajsar de BARA i sin sandskål:O

annaforsgren
0

De gräver i hörnen om man har för lite spån och dom inte har möjlighet att göra gångar. För att de ska kunna göra gångar behöver man ha ett tjockt lager med spån i buren, minst 15 cm och ganska hårdpackat så gångarna inte rasar ihop.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

klvervaseline
0

Ja, så måste det ju vara. Tack! :)

Sphynx
0

Mina två gerbilker jag köpte i en zooaffär gräver i hörnen i bland- och då "fastnar" de i beteendet. Inte killen som kommer från privat uppfödare. Så i detta fallet verkar den tidiga uppväxten ha stor betydelse (zoo-affärskillarna var ändå bara bebisar då jag köpte dem). Jag hoppas beteendet upphör helt- det har blivit mindre.

(Kanske ska tillägga att zoo-killarna i toppskick- pigga o fina o jättesnygga i pälsen, men jag misstänker att buren varit liten)

klvervaseline
0

Jag har börjat att lägga tidningar under spånet så att dom knappt kan som ``gräva´´. :)

annaforsgren
0

Har de utfört beteendet länge så kan de fastna i det och det kan vara jättesvårt att bli av med. Och anledningen till att steriotypa beteenden uppkommer är för att de inte får utlopp för något av sina beteenden, som i detta fallet är att gräva gångar. Men ger man de möjlighet att gräva så kan det försvinna.Glad

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus