Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1059 ggr
Binajis
0

Hjälp med ihopsättning

Hej!

Jag är djurvakt åt två gerbilhanar på ca 6 månader. Dessa är dessutom till salu och jag får behålla dom om jag vill.

Idag fick jag även hem en äldre hane (vet inte exakt ålder, men jag tror att han är över 1 år) som precis förlorat sin kompis. Jag kan i princip inget om gerbiler men kommer läsa allt jag kommer över från och med nu. Gamla mattes nya kille var allergisk och dessutom skulle de utomlands så det var viktigt att Trollet fick nytt hem snabbt. Jag tyckte så synd om honom så nu är jag stolt gerbilägare :-)

Hursomhelst. Vad jag undrar är om det går att få ihop alla tre hanar? Har funderingar på att behålla alla tre men vill hemskt gärna att Trollet får en ny kompis men vill slippa köpa nya. Det skulle vara så behändigt om det gick att ha dom tillsammans.

Hur går man till väga? En stor bur är självklart och jag är på jakt efter ett stort akvarium. Minst mått 100x40 (räcker det åt tre hanar?), men ju större desto bättre.

Kan det räcka med att låta dom träffas på neutral mark och se om det funkar, för att sedan sätta ihop dom i en bur där ingen av dom varit förut? En massa bottenströ, leksaker och framför allt godsaker, så de kanske tänker på annat?

Finns det risk att de två yngre ger sig på Trollet tillsammans?

Och om de inte går tillsammans alla tre, kan det bli problem mellan Perro och Gato så jag plötsligt måste ha alla separat?

Många frågor, och jag kommer säkert på fler eftersom. Supertacksam för hjälpsamma svar :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Solaika
0

Du kan tyvärr inte sätta ihop så pass gamla gerbiler.

Går de små ihop redan? Det händer att det blir problem men det är inte så ofta med hanar. Den äldre bör du skaffa en bebiskompis till. Det är inte lagligt att ha gerbiler ensamma då de är flockdjur.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Binajis
0

#1 Så pass alltså. Typiskt.

Självklart köper jag en kompis till Trollet i så fall. Jag är marsvinsuppfödare och musägare så jag är väl medveten om lagen (även om det inte vore en lag så har jag inte flockdjur ensamma). Men det hade som sagt varit praktiskt om det helt enkelt gick att sätta ihop dessa tre.

Tack för hjälpen, då blir det till att leta kompis till Trollet!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Solaika
0

Mm, det vore väldigt enkelt om det gick att sätta ihop vuxna djur.. just hanar KAN gå.. men aldrig tre.. och inget man bör göra om man inte har väldigt mycket vana av djuren.

Bra att du fixar kompis :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida