Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2811 ggr
Sphynx
0

Gammal gerbil?

Min gamla Frost älva har börjat andas lite snabbare, dock inga biljud, och hon sitter ofta och ser trött ut- men däremellan gräver hon o makulerar kartonger i fullfart. Pälsen är fin, hon äter o dricker bra. Jag gissar på ålderdom- vad tror ni med erfarenhet? Finns liksom inget att ta på även om jag skulle ta henne till min veterinär.

isafisa
0

Hur gammal är hon?

[Tassy]
0

Jo hon är gammal nu lilla skruttan. Hoppas att hon får vara med ett tag till. Hon är ju snart 3,5 år lilla damen.

Sphynx
0

Ja jag hoppas också. Hon är sämre i dag, andas snabbt, orkar inget. Ni tror på åldern också?

Kommer sakna henne mycket, för att inte tala om Freja. Freja måste ha ny vän när hennes mamma är borta?

(tassy: Hur gammal är Freja?)

[Tassy]
0

Om hon är dålig så behöver hon till veterinären, även om de kanske inte kan bota så kan de förkorta lidandet, vilket bör göras om hon håller på att dö av ålder.

Freja är fött 2008-05-17.

Sphynx
0

Hon piggnade på sig…nu är hon som jag skrev i första inlägget. Så nu hoppas jag på att det är likadant i morgonbitti när jag kommer hem. När sambon lade sig var det stabilt igen iaf(jag jobbar alltså natt). Rent bara åldersmässigt borde hon kunna bli äldre?

Ingen som känner igen detta?

pullan
0

jag har en som är 4.5 år och oftast är pigg. men ibland har han dåliga dagar då han mest sover

Sphynx
0

Så det varierar för din också då. Förut strimlade hon lite papper, går ju inte så fort o länge gjorde hon det inte. Trött är hon men jag bedömer inte att hon ska tas bort ännu iaf.

Tack för era svar :)

loviisa
0

För min Riffan som jag fick ta bort för några vecka sedan som vart 3 år gammal så var det så att vissa dagar sov hon mest och låg mest i buren och gjorde inte så mycket såg rätt så tuffsig ut i pälsen osv.

Men vissa dagar var hon hur fin som hellst , som 1 år igen , men det varierade.

Bra kost och mycket motion är nog det viktigaste.
Gör även buren "pensionärs" tillåten, vilket jag idag ångrar att jag inte gjorde Riffans bur ännu mer då jag blundade för hennes ålderdoms tecken för mycket och fick ibland för mig att hon kunde ha lika höga kanter som mina yngre gerbiler på matskålarna, höga hustak osv. 
Men det är ju lätt att lära sig blunda för tecknena då man träffar djuret varje dag.

Om gerbilen andas ansträng blr du iaf ringa veterinär för rådgivning om hur ni ska göra tycker jag.

lovisa

[Tassy]
0

Lita på magkänslan är mitt råd. Det är du som har gerbilen och har följt hennes åldrande, så du är den som bäst kan se och avgöra när hon inte orkar mer.

Min erfarenhet är att Frostälva är en mycket pigg liten krutdam normalt, så jag kan tänka mig att hon har svårt att acceptera att kroppen inte hänger med som förr och tröttar ut sig lite för lätt om jag får spåna lite i situationen.

Det kan ha varit något tillfälligt också, det visar sig.

Sphynx
0

Tyvärr hade hon somnat in i natt (eller tyvärr o tyvärr, det är väl så man önskar det kunde vara) o låg stel i morse när jag kom upp.

Är det vanligt att deras vänner "rör" dem när de är döda? Hon var troligen flyttad, o lite nedgrävd. Hon hade blod runt munnen, såg ut som det kom från ett hål nedanför tänderna i underkäken. Kan även varit från lungblödning- men inte ensamt sas…

Känns inte roligt om det skulle vara så att hon dött av en lungblödning, kan hon haft ett ödem? Var jätteledsen i morse o oroade mig för att jag låtit henne leva för länge, men sambon lugnade mig(jag har hela tiden rådfrågat honom, han har inga känslor för dem som förblindar, o han har sagt att än är det inte dax).

Nu är hon iaf begravd på baksidan av trädgården i en fin liten kista (från Slöjd detaljer jag skulle använt till deacupage).

RIP lilla Älvan, du är saknad <3

[Tassy]
0

Sov gott lilla Frostälva, det var tråkigt att höra. Rynkar på näsan

Deras burkamrater kan röra dem, ja. En del äter upp/försöker äta upp sin döda kompis också, vilket är helt naturligt. Det handlar då om en överlevnadsinstinkt som går ut på att rensa bort lukten av kadaver som lockar till sig rovdjur.

Annars är det vanligt att gamla sjuka djur drar sig undan och inte helt sällan gräver ner sig för att få dö i fred. Detta ser man främst hos just gamla djur som helt enkelt verkar veta att tiden är inne.

Lungblödning låter väl dramatiskt, jag tror snarare på ålderskrämpor isåfall. Mest troligt är nog att hjärtat inte orkade med eller liknande, men jag kan bara gissa vilt.

Solaika
0

Nej va tråkigt att lilla Älvan inte fick leva vidare :( Skönt att veta att hon hade en bra sista tid. Hon var ju hos mig när Freja var liten.

Det låter som du gjorde helt rätt. Att de får somna in i lugn o ro med sin vän nära är ju ändå det man önskar sina små vänner.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sphynx
0

Tack :) Har undersökt lilla Freja närmre nu o i vid nosvingarna finns blod som hon inte lyckats tvätta bort. Kändes otroligt skönt faktiskt- att det var så och inte något dramatiskt. Så förhoppningsvis somnade hon lugnt o stilla <3

[Tassy]
0

Du menar väl Frostälva? Tungan ute

Är du säker på att det är blod? Gerbiler har röda kroppsvätskor så när så på urinet, så både tårvätska och snor är alltså rött.

Man ser skillnad i och med att blodet blir mörkt vid koagulation, medan övriga vätskor behåller i princip den klarröda färgen.

cecilia34
0

Det var tråkigt att hon är borta . Sov gott gumman

Sphynx
0

Nej det var Freja jag menade. Älvan hade ju mycket blod runt munnen o halvt nedgrävd fast med baken nedåt, så jag trodde ju att freja varit på henne efter att hon dött. Var ju också rädd att delar av blodet kunde bero på lungblödning men inte allt. Var upprörd då, o tänkte inte på att kolla om Freja hade blod runt munnen.Senare på dagen kom jag dock på det, o runt näsborrarna på Freja var det rött.Och då trodde jag jag kunde vara säker på att det var Freja som varit på henne. Men det kan jag alltså inte? Menar ni att sekret från nos o ögon är rött? Klarrött? Eller rödtonat som hos tex katter?

Saken är ju att funderade en del när jag hittade henne- hon hade redan stelnat, men blodet var fortfarande rött (när jag undersökte Älvan hade hon dock ett hål i huden under framtänderna i nederkäken). Har sett många döda djur o människor i mitt jobb, dock aldrig gerbiler, men trodde heller aldrig att jag skulle kunna behöva fundera över om det var blod eller annan kroppsvätska. Man lär så länge man lever :)

Vad tror ni ? Kan det verkligen varit vätska från nosen? Jag har svårt att tro det- runt näsborrarna var hon ren o fin- men det kan ju runnit klart därifrån sas…Ja vad tror ni?

tjoffsa
0

oj synd jag inte såg de här tidigare.

hade en som hade samma symtom som din. Hon fick hjärtsvikt. Alltså ödem i lungor buk och andades väldigt fort och väldigt orkeslös. ofta kan det komma i åldern. man kude känna att hjärtat slog väldigt fort också.

beroende om det var höger eller vänster kammare kan det vara svårt se., men våran hade uppsvälld buk med. tyvär kunde ändå inget göras för att bota, så det bästa är att avliva.

förmodligen drunknade hon av vätska i lungorna och syrebrist. Men hon har ju det bra nu i gerbilhimmlen.

Sphynx
0

#17 Stämmer säkert, känns mycket logiskt! Hennes buk var dock inte uppsvälld.

Ingen som kan svara på om nossekret o tårvätska är klarröd, genomfärgad, eller bara tonad som ögonvätska hos andra djur? Mycket nyfiken och Freja har inte lust att nysa :)

[Tassy]
0

Klarröd skulle jag beskriva det som. Ser mycket ut som "färskt" blod som inte hunnit börja levra sig, bara snäppet ljusare och "blaskigare".

Sphynx
0

Tassy: Oj hade ingen aning. Jag reagerade på att det var syresattblod minns jag så det var ljust….Ja det får förbli en gåta. tack så mycket :) Och tack för jag fick ha fina Frost Älva <3 (O Freja förstås)