Fertilitet och ålder?
Vad jag förstått när jag läst runt lite här så slutar sätter en del i hop "äldre" hanar o honor. Så när slutar de vara fertila? O hur vet man det innan…?
Kanske har missuppfattat, de flesta djur är ju fertila högt upp i åldrarna.
vid 2,5 - 3 års ålder om honan inte har fött ungar tidigare (Freja har inte haft ungar).
Det finns tyvärr inget säkert sätt att kolla, så man får gardera sig med god tidsmarginal.

Freja är ju ungefär i samma ålder som min Bianca som har bott med hanar sen i april. Så hittar du en jämngammal hane så tror jag det kan vara ett bra alternativ :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#2 Ah, bra att ha något att jämföra med 
Ah, kanon :) Då ska jag annonsera lite här :)
Skulle det fungera med två hanar också? Antar det är fler som omplacerar par? Är det lättare att sätta i hop individer av motsatt kön, eller är det lika svårt som med en bebistjej?

Näe, du måste ha en ensam hane till Freja.
Att sätta ihop Freja med en hane tror jag inte blir speciellt svårt. Jag vill minnas att hon är (iaf var) en väldigt mjuk o snäll tjej. Hon rymde ju här o hamnade i en bur med vuxna honor o det fanns inte ett tecken på bråk. Så jag tror att hon blir lätt att sätta ihop med en ny kompis. Oavsett om du väljer en hane i samma ålder eller en/två bebistjej/er.
Does it become a walk?
/Ida
Ja Freja är en väldig lättsam liten dam, mycket tacksam att ha och göra med.
Som Solaika säger så är det en hane som gäller, annars finns en stor risk att grabbarna slåss om vem som ska få damen. Dom är väldigt parbundna djur.
Vad bra att ni tror det kommer gå så lätt :)
Måste hanen vara lika gammal som Freja o icke-fertil- eller skulle jag kunna förbarma mig om en zoo-affärs hane? Om åldern på hanar inte spelar nån roll?
Antar det inte är så lätt att hitta nån som har ungar just nu. O Freja verkar inte gilla att vara ensam (eller om det är jag som inbilar mig).

Ytterst få gerbiler gillar att vara ensamma o Freja som är så social kan jag tänka mig att hon tycker det är extra jobbigt. Du kan nog ta en yngre hane.. De kan ju inte para en infertil hona mer för att de är unga. Nackdelen e ju att det blir en stor åldersskillnad. Men det e klart, vill man fortsätta sen så spelar ju inte det nån roll
Does it become a walk?
/Ida
Fast risken att de dör samtidigt även om de är jämngamla är ju inte så stor. Så får väl försöka omplacera om jag skulle tröttna. Men de är ju inte speciellt krävande, o de är verkligen underbara djur (sambon tycker vi kan ha fiskar i stället, men varken jag, barnen eller katterna håller med :)
Då ska jag inventera zoo-affärer på måndag. Litar inte på zoo-affärs personal- hur könsbestämmer man Gerbiler- har någon några bilder?
O tack snälla för era svar :)