Mat?
Jag köper just nu en blandning till gerbiler som rekomenderas av min djuraffär (tassar & morrhår) men jag skulle vilja fixa min egna blandning. Vad ska jag ha i och vad är ett måste? Skriv gärna vad ni har för mat till era älsklingar och allra helst så får ni lägga upp bild:D
Tack för hjälp i förhand!:D

Jag har en blandning som jag blandar själv och är enligt följande : 
Undelatblandning ( fågelfrö ) största basen så att säga,
blandat råg, korn, vete, havre ( typ osötat basmusli )
vita och svarta sesamfrön
Hel bovete
boveteflingor
hirsflingor
hasselnötter
mandel
puffad qinoa
pumpakärnor
dinkelflingor
cornflakes
branflakes
Sen kan man ha i puffat ris, och så kan man torka morot och sånt själv och ha i, ärtplättar med mera . Finns mer saker, men detta är vad jag kan komma på just nu .
Hoppas det är till någon hjälp, det flesta produkterna är från Risenta som jag har i . 

Det absolut bästa att ha som bas i foderblandning är Pretty Pets för gerbil o hamster. Jag brukar även blanda i Pretty Bird som är proteinrikt pga det höga ägginnehållet. PP innehåller även alla spannmålsprodukter de behöver. Risentas lösmüsli är jättebra att köpa av.. jag brukar undvika linfrön eftersom det innehåller nåt som inte är bra i större mängd. Blåsyra eller nåt sånt har jag för mig det heter. Men annars hade Risenta mycket bra saker. Nötter ger jag som godis, blandar inte det i maten. Sen stoppar jag i puffat ris, allbran, special-K ofta med röda bär eller liknande, vanliga cornflakes, såna där puffar, typ vetepuffar o havrefras o vad det nu heter.. sen från djuraffärn köper jag ärtplättar, bönplättar o majsplättar efter vad jag hittar.. lika ärtkroketter o morotskroketter.. torkad morot, torkat äpple, pumpakärnor o annat skoj. Håller mig dock ifrån oprocessad mat som tex oskalad havre o sånt för jag har fått kryp i matblandningen en gång när jag hade sånt i.
Havregryn o sånt kan man dock ha i. En del har solrosfrön i maten.. jag ger det som godis. Det är valfritt. Man ska tänka på att det är fett med solrosfrön o nötter så har man djur som tenderar att gå upp i vikt ska man undvika sånt i den vanliga maten.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#2 Puffat ris , är det sånt de säljer på ica , det står puffat rostat ris .
Funkar det ? Hittar inget annant puffat ris .
Pretty pets för gerbil och hamster kollade jag på i djuraffäern för ett tag sen . Det såg ut som torrfoder nästan i bitar , är det den sorten som du menar ? 

#2 Ja, det är sånt ris. Vårgårda eller vad det är för märke. Brukar bara finnas en sort. Det är uppskattat här :)
Ja, pretty pets påminner lite om typ kattmat i utseende fast det luktar mycket godare ;)
Does it become a walk?
/Ida

#5 Ja, då är det den pretty pets jag såg .
Kanske ska testa det , kan vara roligt att variera .
De har slutat med risentas lösviktsmusli nu i min ica affär . Det var så käckt att ta bara det man behövde 

Du ska inte byta för mycket med deras mat.. det kan ge dem problem med magen.. men pp är bra mat och har man råd så tycker jag att man ska försöka ha den som grund.. Min åsikt iofs men mina mår bra på det iaf :)
Does it become a walk?
/Ida

Nej , det har rätt i förstås . Men jag kanske kan blanda min mat som vanligt och bara lägga till pretty pets . Vad tror du om det ? 
Nu har jag undulatblandning som bas

Innehåller inte undulatblandning väldigt mycket frön o sånt? Hur du än gör så skadar det inte att lägga till Pretty Pets. Jag skulle byta bas om jag var du, men var o en gör som man vill. Har man inte gerbiler som tenderar att bli tjocka är det väl ingen katastrof :)
Does it become a walk?
/Ida

Men lägger jag till prettypets till den blandningen som jag har så blir det så stor förändring för dem .
En fråga till , om man ska torka morötter i ugnen, vad ska man ha för grader på ugnen och hur länga har man dem i ugnen typ ? :)

Så stor förändring blir det inte. Lägg till lite i början och utöka vartefter.
Morötter torkar du på 50-75 grader med en liten springa i ugnsluckan. Annars kommer inte fukten ut. Det tar TID kan jag säga. Räkna med 4-5 timmar minst. Så börja inte med det innan det är matdags. Jag har satt igång det efter middagen och sen låtit det stå över natten. Då brukar det vara klart om inte lagret är för tjockt.
Does it become a walk?
/Ida

Jag skrev fel såg jag nu :) Jag menade precis som du sa att det inte skulle bli så stor förändring för dem .
Jättebra att jag fick beskrivet för mig med morötterna . Det ska jag testa att lägga till i maten , ok eller ?
Iväg till djuraffären för shoppning :)

Morötter i maten är absolut okej. Det har jag alltid i minas mat.
Does it become a walk?
/Ida

Nu har jag köpt musli, Det är Finax - sunt & gott , klassisk blandning .
Den är självklart osötad. Men nu undrar jag vad jag skulle kunna ha i?:) Sök efter bild på google så ser ni vad det är i;)
Men min "vanliga" mat håller på att ta slut, så helst att ni är snabba på bra svar!;D

Putt :(

Det finns mängder med trådar med tips på vad man kan stoppa i maten. Kolla under fliken mat och utfodring
Does it become a walk?
/Ida

okej;)