Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 925 ggr
scoutet
0

Alternativ till Gerbiler

Min fru och jag har två gerbiler som börjar bli gamla och tyvärr har man insett att det kanske inte dröjer så länge innan man måste se sig om efter nya kelkamrater.
Dessvärre är vi pälsallergiger och skaffade Whiskey och Kurt just för att gerilber är "allergivänliga"..
SÅ jag undrar om det finns några andra smådjur som är lämpliga för oss. Gäller allt från själva djuret till bomaterial, mat o.s.v.
Vet att det alltid är svårt att svarar på vad andra klarar av men ni kanske känner till något djur som vi inte tänkt på.

Tack så mkt

Solaika
0

Chinchilla har jag för mig ska vara ganska allergifria som pälsdjur.. de MÅSTE dock ha hö och lever ca 20-25 år och är lite mer speciella att ha som husdjur jämfört med gerbiler. Annars vet jag inte om smådjur.. vet inte om hamstrar o sådär är mer eller mindre allergivänliga.. läs och fråga på de sajterna kanske :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Hamstrar är rena "döden" för allergiker tyvärr. Likväl som möss och råttor.

Sedan är det ju så individuellt också vad man tål och inte. Bäst är att kontakta uppfödare, informera om läget och be om att få ta hem djur på prov för att se ifall det fungerar.

scoutet
0

Jo jag har insett att det troligen inte finns några djur som är helt allergivänliga. Förutom nakenkatter då, men de är så jävla fula.

Chinchilla hade funkat om det inte var för höet och hamster och marsvin känns lite för mkt som ett djur för barn. Plus att vi inte tål dem.
Får nog ta å kika vidare fast jag har iofs inget emot att skaffa två små nya pojkar att ta hand om.

[Tassy]
0

#3 Fel Tungan ute Nakenkatter är i vissa fall allra värst för allergiker. Tål man inte proteinerna som finns i huden på katten så… ja Flört tål man däremot inte kattkvalster så är pälsfritt bra.