HJÄLP! Hona parad, 4 mån. ålder!!
Min kompis gerbilhane smet iväg till en hona vid ett obevakat ögonblick och honan är dräktig nu men ganska hög säkerhet. HJÄLP. Hon är bara 4 mån gammal!! Vad kan hända? Min kompis älskar verkligen henne, och kan ungarna/mamman bli skadade? Hjälp!!

jag har bara en fråga, gerbiler i friheten har ju ingen speciell ålder då de får para sig, utan parar sig när de brunstar hela livet, och det löser sig väll alltid i naturen. Men jag vet inte hon kanske inte kan mata ungarna för hon vet ej hur hon gör kanske? men du kanske får vara beredd på att få stöd mata.
Honan kan vara osäker i sin mammaroll och det KAN gå fel eftersom hon inte är färdigvuxen. Risken finns att hon stannar i växten osv.
Hand mata gerbiler är svårt eftersom maten lätt kan gå in i fel strupe.
Jag tycker nog inte att ni ska avliva ungarna, det är ientligen bättre att försöka om det nu blev ungarna.
Ge honan mycket protein, typ ägg eller äggpulver.
Hoppas allt går bra, hur det än går! 
//Elin

4 månader är för ungt egentligen men ingen katastrof. De är inte bebisar längre i den åldern om än ungdjur. Hur som helst så tror jag det går bra.
Klarar inte mamman att ta hand om ungarna så kommer de snabbt att dö av sig själva. Så låt allt vara o låt naturen ha sin gång.
Och håll bättre koll på djuren i fortsättningen.
Lycka till
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hon är född 22 april.
Tack så mkt för snabba svar!!