Ihopsättnings hjälp!
Hej, håller nu på att sätta ihop min snart 1 åriga Alice med en 6½ veckor gammal tjej. Dom bor i delad bur så att dom kan lukta på varan men dom har nu också fått vara i en hage tillsammans där jag haft ett tunnare galler så dom kan lukta lite mer på varan även låtit dom varit tillsammans utan något galler emellan , det funkar bra dom luktar på varan och springer sedan iväg men Alice får dock för sig att lukta den lilla i rumpan och springer efter henne och då gör jag som är lite chicken så att jag tar upp Alice i handen och väntar några sekunder innan jag släpper ner henne igen, är så rädd att dom rycker ihop då Alice levt själv ett tag..
Jag har satt ihop gerbilpar två gånger tidigare och det har gått super men nu är jag lite osäker.. ska jag låta Alice "jaga" / låta henne lukta den nya i rumpan? För är rädd att dom då lätt kan rycka ihop men ändå är ju den lilla inte könsmogen så chansen är ju liten… Men hur ska jag göra? Är osäker som sagt.. Vill inte att det ska gå snett..
lovisa

Hej
Att hon luktar den lille i rumpan är normalt , det är så hon kollar vem hon är så att säga , att hon är flockmedlem . De känner ju igen varann på dofter just i rumpan och med en körtel som siter under munnen eller hakan så att säga .
Men när du säger springer efter , men du att hon jagar efter henne vilt eller bara följer efter henne och luktar ?
Är det det sistnämnda så är det nog ingen fara , men håll så klart ett vakande öga på dem hela tiden tills du känner dig säker att det är helt lugnt . 
Hoppas det går bra
Honor gör gärna så vid ihopsättning, och din magkänsla har rätt, de kan ryka ihop när de gör så, men någonstans där måste de ändå göra upp rangen. Så man får ha is i magen och vara beredd att sära på dem. Den stora honan kommer förmodligen att försöka dominansrida den lilla som kommer att fara iväg som ett skott och förmodligen pipa.
# 1 , Hon går mest efter för att lukta tror jag, men ska testa imorgon eller fredag kväll igen för hinner inte nu innan jag lägger mig då jag måste flytta dom till något ställe där aldrig Alice varit
eller tror ni att jag kan göra så att jag tar dom på min säng för att jag har nytt överkast där Alice aldrig varit så hon har inga dofter hon känner igen eller doftmarkerat där? Det borde väll funka?
Tack så mycket!
Bifogar även en bild från igår då dom luktade lite på varan då dom var ute på golvet med ett galler emellan som vanligt.
lovisa
Nu har jag haft dom uppe på min säng i en hage på överkastet. Utan galler emellan (eller först i fem minuter för att se hur dom betede sig) och ingenting har hänt dom bryr sig inte så mycket om varan, springer runt som vanligt ibland stannar upp och luktar lite på varan,
Alice har "pussat" henne under hakan tre gånger och luktat henne i rumpan någon gång sedan försökte hon dominansrida men den lilla hann iväg och sen brydde sig inte Alice mer. Båda är lite vad ska jag säga… rädda / samtidigt nyfikna för varan. Som vill fram men vänder sedan.
Men dom bryr sig inte så mycket om varan och det verkar lungt.
Men jag tror jag gör så att jag stoppar ner dom i delad bur nu under natten och gör så här igen imorgon kväll och först på fredag efter middag om allt gått som nu så städar jag buren och tar jag bort gallret i mitten eller sätter i dom i en annan ny städad bur.
Hur tycker ni att det låter?
lovisa
#4 Det låter alldeles lagom