Hur ser man dominans?
Jag vill veta hur man ser Dominans mellan gerbiler. Jag har haft mina i rätt många månader men jag kan inte se ngt som tyder på att den andra är i högre rang än den andra… Köptes tillsammans från en djuraffär så jag vet inte om de är syskon eller inte, men jag skulle tro det:/
Väldigt tacksam för snabba svar
De kan dominansrida på varandra (det ser ut som att den dominanta försöker para sig med den underlägsna). Den dominanta brukar ibland ta mat ur munnen på den andra och tvångsputsa den andra så att denna piper. Den dominanta brukar även vara den som doftmarkerar bland hanar.

#1 ok, tack för svar. Men jag ahr inte sett ngt av detta. Dock är mina 2 små tjejer;) Glömde skriva det innan:P

Honor är också dominanta av sig
Dom var några månader va?

#3 ja, vänta ska räkna…:P …
Jag har väl haft de i ungefär 4,5 mån:) Vet ej hur gammla de var innan..:/ Köpte de i djuraffär. Tänker inte göra det igen!

hah, ska försöka se… x) Det är faktiskt VÄLDIGT roligt att sitta och bara kolla på gerbilerna, hur de beter sig o så:D

haha ja det är skit kul :D brukar du se när dom bråttas? du kan tänka på att kolla vem det är som får ner vem. Den dominanta brukar oftast vinna brottningen ;)

Jag har aldrig sett sem boxas eller brottas.. weird..:O

jaha okej, det var synd :/

Brukar de brottas ofta?? Varför gör inte mina gerbiler det isåfall??
Kan det vara beteende störning iom att de kmr från djuraffär?

Mina brukar göra det några gånger om dan, men va jag har förstått så gör inte alla gerbiler sånt. Tror inte det är någon fara ;)

#11 ok, va bra:D
Gerbiler är också små individer, precis som vi. En del är väldigt lugna och försynta av sig helt enkelt. Sedan kan det vara så att dina tjejer inte har haft sin första brunst ännu, och då är de ganska jämnlik i rangen. En del utvecklar aldrig heller en tydlig rangordning, dessa måste man vara extra uppmärksamma på för de har lättare för att drabba samman i ranggräl av allvarligare slaget. Runt 6 månaders ålder kan det komma en smäll. Men oftast går det finfint så ingen anledning att oroa dig, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet.

#13 ok, tack så mkt!