Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3575 ggr
Cindy S
2

Bästa sättet att städa?

Hur bör jag städa akvariumet? Hur ofta, hur nogrannt?

T.ex. är det okej att ta ur spånet och göra rent med en trasa med varmt vatten, eller behöver jag använda desinfektion, duscha akvariuemt en gång i månaden, eller hur är det?

Hur bör jag göra rent skålarna, leksakerna, etc etc?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Tassy]
1

Ös ur spånet, torka bort eventuellt kiss/bajs med varmvatten och trasa/papper. I med nytt spån. En gång i månaden, du ser när det blir skitigt Glad

Sandskål får man kolla efter kissklumpar (ofta i botten) och lukta på när det är dags att byta. Står sanden inne hela tiden så är det minst ett byte om dagen.

Träleksaker som har kissfläckar är det varmt vatten och skrubbning med disksvamp eller liknande som gäller, använd inga medel som kan suga in i träet.

Inga krångligheter alls med andra ord.

Cindy S
0

Tack. Det lätt lättare än jag trodde.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Tassy]
0

Absolut, de är väldigt tacksamt att hålla på med gerbiler om man ser det så, de kräver inte mycekt alls för att ha det bra Glad stor bur med strö, mat, vatten, lite godis/kel/upptäcksfärder, städning en gång i månaden och en burkamrat. Skrattande

Cindy S
0

Hur är de att kela med?

Jag vill så gärna ha gnagare igen, men har bara haft kaniner, möss och råttor förut, och kan nu inte välja mellan råttor eller gerbiler, vilket har att göra med att jag inte vet hur gosiga gerbiler är. Gillar de att sitta på axlar, sitta i knäet och bli kelade med? Kan de klättra väl? Hoppa högt?

Jessica Jones (2015-)

Neoos
0

Dom vill springa runt i knät och utforska, det är sällan dom sitter stilla så man kan få klappa dom länge, men det finns undantag för jag vet vissa gerbiler som är jätte mysiga. Mina kan ibland sitta på axeln eller krypa ihop i luvan, jag tycker dom är underbara djur! Dom är ganska bra klättrare om dom klättrar på någonting med bra fäste för klorna, är inte helt säker men tror att dom kan hoppa över 30cm höga saker.. 20cm klarar dom iallafall lätt. :)

Cindy S
0

Hur är deras avföring? Lätt att plocka upp eller kladdig? Kisar och bajsar de ofta utanför buren?

Jessica Jones (2015-)

Neoos
0

Deras avföring är fast, lätt att plocka upp.

Efter 10min ute så kan det hända att det kommer en bajsplutt eller kiss någongång.

[Tassy]
0

Deras bajs är som små fasta lortar, går jättelätt att plocka undan med en liten bit papper.

Det är väldigt olika hur de gör ifrån sig utanför buren, men visst händer det. De rör ju på sig en hel del vilket sätter fart på magen, och blir de stressade så brukar de också göra ifrån sig.

Nougat
0

Jag städar akvariumet varannan vecka. Då brukar jag ha en spade som jag öser ur spånet med och lägger det i en plastkasse och slänger sedan till komposten. Jag gör sedan som de andra, torkar av med ex trasa. Men varannan månad så tvättar jag hela akvariumet i duschen. Akvariumet blir då extra rent och det känns väldigt fräscht och fint. En rekommendation (att duscha akvariumet med tvål och vatten i duschen)!!!

Lycka till!Skrattande

zanrio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag städar min bur 1 gång i veckan;) Men den är rätt liten, vill ha stort akvarium men just nu verkar det bara finnas i mina drömmar då jag är rätt pank.. x)

Fingol
1

Såg på ett inlägg om en annan tjej vars gerbilhonor verkade bråka efter en städning. Detta verkar vara vanligt..?

Vi har, genom den hårda vägen, förstått att gerbiler kan bli förvirrade om deras lukt som finns i buren försvinner i samband med städning och BRÅK kan uppstå! Särskllt om flocken är lite smått ostabil (vilket kan vara svårt att se). Det är dålig information om det tycker jag och vill hellre uppmana att vara försiktig med städningen. En helt städad bur blir som en helt ny miljö för dem.

Ta inte bort allt spån utan blanda det nya med lite av det gamla spånet. Många, även mina gerbiler, verkar ha börjat bråka pga att det är alldeles för rent i buren. Det kan ju bli en annan lukt och då kan gerbilerna hoppa på varandra av ren förvirran för att de inte känt igen sig. Använd helst bara varmt vatten, tvål är inte nödvändigt och det luktar annorlunda för gerbilerna. Låt gamla sandskålen vara kvar någon dag extra. Låt deras bopapper vara kvar etc.

Såistället för en "storstädning" städa enskilda saker när det behövs om du så måste småstäda oftare, inte allt samtidigt. Det är mitt råd.

zanrio
0

#11 Jag låter mina gerbiler vara tsm i en låda när jag städar, då känner de ju igen varandra;)