ÄNTLIGEN!
hihi ja nu äntligen har jag fått gerbiler :D
en nutmeg och en siames från Sasha :D
hihi dom är så söta, jag åkte hem och satte dem i sin bur, kollade lite så de började känna sig som hemma, sen var jag tvungen att åka hem till mamma för jag bor där den här veckan, så har inte kunnat fota dem eller något..
pappa håller koll på dom, han tar hand om alla mina djur när jag är hos mamma, har även 5 råttor hemma.
så pappa håller koll på gerbilerna och rapporterar direkt om det händer något:)
fick ett sms för ett tag sen där det stod "dom har gjort små gångar o verkar trivas bra"
hihi :D
tror det är bra att jag inte är hemma hos pappa just nu, för jag tror aldrig jag skulle kunna låta bli att lyfta upp dom XD å det är ju bra om de får bekanta sig med buren innan jag kommer och stör
Bilder kommer senare, förmodligen på måndag när jag åker till pappa :D
(la inlägget i bilder & berättelser, även om de inte är några bilder nu så kommer det bli snart!)
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

va roligt =)ser fram emot lite bilder =)
Åh så kul! Vad ska du kalla dem? 
//Elin
grattis 

grattis , vilken snäll och gullig pappa du har 
Så kul, grattis 
Va kul, grattis! Ser fram emot att få se bilder på dom krabaterna. 

dom kommer heta Phoenix och Techno :)
Phoenix heter Firebird i stamtavlan, och fågelfenix är ju en eldfågel ^^
å Techno var något som Sasha nämnde å jag tyckte om det
Gerbiler ska ju ha blötmat ibland.. kom ihåg att jag läste hur ofta.. men jag har glömt bort >.< var det 1 gång i veckan ungefär?
och vad är bäst för dom?
vad tål de inte?
att de inte tål stenfrukter och kryddad mat vet jag, samma sak med råttor :) men finns det mer? å isf vad? måste veta så jag inte typ ger de något så de blir sjuka eller dör ._.
#7 Har de bara ett bra sammansatt torrfoder så är de inte så stort behov av färskfoder.
De behöver inte lika ofta som t.ex. råttor, hamstrar och marsvin. Som du nämner brukar 1 - 3 gånger i veckan vara lagom, det kan du avgöra lite själv.
Du kan ju variera dig lite mellan dagarna, så en dag kan du ge grönsaker/frukter, såsom morotsslantar, äppelklyftor och gurkskivor. I grönsaksväg är jordgubbar och broccoli mest uppskattat hos mig. En annan dag något proteinrikt, t.ex. äggfoder/pulver, en gnutta kokt köttfärs eller (frystorkade) mjölmaskar/syrsor. Och tredje dagen någonting annat, kanske kokt pasta, potatis, lätt stekt, osaltad, osockrad, laktosfri pannkaka. (Många krav, hihi!) Finns mycket att hitta på!
Kortfattat: Variera dig, så att gerbilerna får i sig alla olika sorters näringsämnen.
Inget kryddat, saltat, inte heller stenfrukter eller citrusfrukter. Har även hört att man ska vara försiktig med isbergssallad, vet dock inte riktigt varför. Man ska även vara lite försiktigt med linfrö, då det har blåsyra i skalet, dock inte farligt i små mängder. Stekt mat är inte heller helt hälsosamt, så när du steker någonting, t.ex. pannkaka, ska du vara försiktig så att ytan inte blir bränd. Man bör även vara väldigt sparsam med fettet i stekpannan, bara lite grann så att det inte bränner fast, använd även helst oliv/rapsolja istället för vanligt margarin. Då det innehåller bättre fetter.
Ja, det här blev mycket! Men petade in ganska mycket detaljer, gerbiler kräver ingen speciellt avancerad utfodring egentligen, så länge de har ett bra basfoder (d.v.s. torrfodret), som jag nämnde redan i början. 
Jösses nu är jag trött, läste i #8 "kokta osaltade mjölmaskar"

haha! jag misstänkte du va trött när du skrev i mitt inläg ang katten som smet in =) Hängde inte alls med vad du mena faktist hehe
hmm, dags för mig att sova tror jag, folk har påpekat hela degen att jag yrar i nattmössan och ser trött ut 
hela degen… hela dagen menar jag ju
//Elin

natt natt!!

har fotat dom nu :) Bilder kommer upp senare idag.. gud vad svåra de var att fota XD de vägrade ju sitta still..

bilder kommer! såfort pappa inte är upptagen så fixar han bilderna åt mig.. (har inte rätt grej till min dator som kan få över bilderna från kameran till datorn, så måste låna hans)
kan väl uppdatera lite, jag har vart här halva dagen, och gerbilburen är precis bredvid mig, en halvmeter från min datastol ^^
just nu sitter firebird i sandskålen och tvättar sig och Techno är någonstans i spånet ^^
jag tyckte jag hade en sån smart ide som skulle göra att jag slapp spån i matskål och sandskål.. men det visade sig att de funkade inte >.< och det är jätte jobbigt att gräva upp matskålen var 10de minut XD tror jag läste någonstans att man kan sprida ut maten i spånet istället?
Vet att sånt är jättebra, vi pratar om sånt i skolan (går i djurvårdargymnasium) och det lockar ju fram deras naturliga beteende att leta efter maten själva istället för att gå fram till en skål. men är ni säkra på att gerbilerna äter då?
åsen är jag osäker på om de har upptäckt vattenflaskan.. inte sett de dricka från den alls.. har försökt visa den för dom osv
Dom kanske dricker när jag inte ser, men tänk om de inte gör de?
Det är abslout bra att sprida maten, precis som du säger får de ju lite hjärnstimulans av letandet.
Och äter gör de.
Själv är jag dock lite nojig över att den utspridda maten ska ta slut, så de måste gå hungriga, när man har matskål ser man ju oftast om det finns mat kvar… Men jag är nog som sagt för nojig. Så sprid maten du 
sprid maten och kolla vart de gör av maten sen ;) ofta är de lata och bökar bara ner allt precis där man har lagt det, så man kan lätt kolla om det är slut.
Angående drickandet så jo, förmodligen dricker dom när du inte ser. Annars håll koll på om de slickar på burväggarna.
Kolla ifall vattennivån sänks under dagen.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

sånt kan även bero på avdunstning, så det är inte speciellt mkt att förlita sig på
tog btw en jättegullig bild på dom idag som kommer upp samtidigt med dom andra bilderna.
just nu rullar sig phoenix i sanden 8D jättesöt <33
Aha. Kanske märks att fysik inte är mitt expert-område.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

har sett båda gerbilerna dricka nu :) så nu är jag inte orolig över det längre

jag hade en konstig gerbil som inte alls ville äta från spånet. Hans kompis gjorde det. Men efter ett tag skulle jag ta upp den ena för jag tyckte han såg slö ut…Å herregud..det var bara skinn och ben kvar av han. Han höll på att kollavippa…så ja..se till så de äter. jag tror han va ett stort undantag från de nomala. Men han klarade sig som tur var.
hur har du försökt göra lösningen på matskålen??
jag har gjort små pallar ca 25 cm höga som jag har skålarna på och de får ca 15 cm tillplattat lager sågspån när jag gör rent hos dem + en massa kartonger och papper från dokumentstrimlaren etc

just nu har jag maten utspritt, vi får se om det funkar, eller om det blir som tjoffsa säger.. jag har sett att iaf ena äter maten.
funkar det inte så ska pappa fixa en pall
#23 Men oj! Och han repade sig att få serverat i skål? 

ja, jag akutgav han flytande föda, välling, då kvickna han till lite. gav det i små portioner några gåner om dagen. sen så åt han som vanligt och öka i vikt…från matskålen. jag vägde han och tror han var nere i 30 gram eller nått. han var döende..har ¨ångest än idag över att jag inte märkte det tidigare..
#27 Tänk på att de ju är bytesdjur och döljer sitt mående in i det sista, sedan har de så fruktansvärt snabb ämnesomsättning så när man upptäcker något så säger det bara pang så kan det vara över, så det tycker jag inte att du ska ha ångest över. Ingen väger väl gerbilerna dagligen? :) Visst ska man ju kolla att de mår bra, men inte gluttar jag igenom dom totalt varje dag, och på två dagar, ja då kan det hända massor. Man lär sig ju sitt hököga med tiden som man lär känna sina små, och avvikande beteenden bruka man trots allt notera, vilket du gjorde till slut. Otur kan alla ha :)
Svårt att veta om det bara var serveingstypen som skulle avgöra hans mående, kan ju vara masso av saker egentligen, men man slutar aldrig förvånas över vad som kan hända med gerbiler i huset :P kanske han inte klarade att lukta sig till maten? Jag skulle grubbla lite över luktsinnet.

ja nå sånt kan de ha vart. verkade ju iallafall inte normalt.

Men när kommer bilderna då???

vet inte när bilderna kommer :/ har ingen sladd till min systemkamera, så måste stoppa in minneskortet i datorn, men jag har inget sånt uttag till min data, och det verkar inte funka på pappas dator… kan fixa på måndag när jag är hos mamma.. men till dess kanske jag kan ta bilder med en gammal digitalkamera? Bilderna lär inte bli speciellt bra.. men det är väl iaf någonting :)
#31 Det gör inget med ett så bra motiv! 
//Elin
yesh, håll oss nyfikna strutar på halster du bara 
klart vi väntar, känn dig inte pressad 

tagit några bilder med digitalkameran nu.. ganska dåliga om man jämför med dom som finns på systemkameran men som jag inte kan få över till datorn >.<
men men.. dom kommer upp strax, ska bara fixa lite med dom, ta bort röda ögon osv

okej förlåt för den jättesega uppdateringen :<
bilderna jag tog med digitalkameran gick inte att få in på datorn dom heller.. och sladden till min andra digitalkamera var borta så kunde inte få in dom heller..
allt krånglade!
Men nu är jag hos mamma och har fixat bilder :)
lägger upp dom alldeles strax ^^
Jag sprider ut maten på spånet ,men för att slippa vara nojig över om dom får tillräckligt med mat så har jag även en skål med mat i så jag vet att dom inte får slut på maten.Men den skålen står på ett sånt ställe att dom inte gräver över den ,även om dom nog kan det.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

#28 , hur väger man dem? Jag försökte men de vägrar sitta stilla x) Vi har en våg m "skål" som vi väger hundmat i .. men det funka inte..