Snart ägare till en Gerbilhona :D
Antingen idag eller imorgon så ska jag hämta min första gerbil ^^ En hona på 1 år :)
Nu undrar jag om det är någon som har ett tips eller 2 att dela med sig av :)
(Har läst o kollat runt, sökt på nätet om olika fakta, vart "dans"mus ägare innan. Men ett tips eller ett råd är ju aldrig fel ^^)
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Det första tipset skulle vara att köpa 2 st gerbiler, då man måste ha dem parvis eller fler! :)
Fralice har alldeles rätt, enligt djurskyddslagen ska gerbilerna vara minst 2 och 2 då de är flockdjur. Så en delad bur och en liten bebishona på 5,5-6 veckor behövs. Läs noga på om ihopsättningar, och ta gärna en uppfödare till hjälp med det då det finns risk att de slåss på liv och död.
Buren ska vara stor och rymlig, lämpligen ett 100L akvarium eller större. Mycket burströ ska det vara så att de kan gräva ordentligt.
ok :)
för vad jag fattar det som så har just denna hona levt ensam, och jag har läst mig till att de helst ska vara 2, så jag letar efter en kompis till henne (min dotter har döpt henne till Freja) :)
jag skulle få med en bur men vet inte storleken på den. Men har 2 burar , gångar som man kan ha emellan dom sen tidigare, (haft 3 möss innan) som jag kan ha henne i tills jag hittat något bättre. burarna är i god storlek men vet ej exakt :)
Låter jätte bra!^^
Om du inte hittar någon uppfödare och om inte gerbiler finns i djuraffären ( som de inte brukar ) så kan man nästintill alltid beställa en liten unge i djuraffären, brukar ta ca. 1 vecka att komma. Hoppas du hittar en liten bebis så dina gerbiler får ett långt lyckligt liv! :)
Tack för tipset :)
ska åka till en djuraffär idag, så håll tummarna för att dom har eller kan beställa en :)
5:Meddela gärna sen hur de gick! :)