Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 932 ggr
[Sandraaa]
0

Några frågor om gerbiler!

Jag har lite funderingar på att "testa" på ett nytt djur när min hamster somnat in, har haft ögonen för gerbiler och möss så tänkte ställa några frågor om gerbiler.

- Hur pass sällskapliga är gerbiler? Är dom djur man kan ta upp en stund och som uppskattar det?

- Vad är minsta måttet ni rekommenderar på ett akvarium, skriv helst liter.

- Ska man ha gerbiler två och två eller kan man ha flera tillsammans? Vad funkar bäst då, honor eller hanar?

- Tycker ni det är skillnad på lukt och temprament när det kommer till dom olika könen? (nu har jag erfarenhet av råttor och hamstrar och det skiljer sig lukten och temprament en del beroende på kön).

- Vilka är vanliga sjukdomar för gerbiler eller är det djur som oftast håller sig friska?

Skriv gärna fler saker ni kan komma på.

Friheten
0

Vill gärna veta oxå :)

[Tassy]
0

1. Ja, gerbiler uppskattar att få komma ut ur buren, men det är inga "klapp och keldjur", utan springer gärna omkring och kollar in läget. De är pigga och aktiva små krabater.

2. minst 100L till 2st gerbiler. Då lever dom gott.

3. Om man är nybörjare så rekommenderas 2st, då de kan förekomma bråk i större grupper. Honor och hanar fungerar lika bra 2 och 2. I större flock fungerar vanligen endast hanar.

4. Nej, ingen skillnad alls. Finns ingen likhet med t.ex. råttan. Enda som är att hanarna kan gnugga sin doftkörtel som de har på magen på saker som de anser att de äger Flört men den doften känns inte om man inte kör ner näsan på saken i fråga och luktar. Det är inget stinkande sekret som så.

5. Cancer är det som ökar mest. Framförallt doftkörtelcancer hos hanarna. Annars brukar de vara friska små krabater. En del kan vara allergiska mot spån vilket kan leda till nosproblem, men det är inget som är direkt vanligt, men det förekommer.