Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1443 ggr
cecilia34
0

Furu till hus ?

Tänkte bygga ett nytt hus till ena flocken , kan man använda furuvirke till det ? De blir inte allergiska eller nåt ?

Tänkte på att de inte tål terpentin och så men har för mig att det mer gäller färskt furu direkt från skogen . Jag har furuvirke i deras hyllplan och så , det funkar bra .

cecilia34
0

ingen som visste ?    Obestämd 

Det går kanske bra då hoppas jag

Solaika
0

Jag har faktiskt inte en blekaste aning..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sniffit
0

Precis som de flesta andra träslag (material över huvudtaget för den delen) innehåller gran allergener. Dock är det i lägre koncetrationer än t.ex. röd ceder och generellt sätt så annses det att när dt gäller människor är det bara inandning av dammer som är ett problem. Dock vet jag inte någon typ av damm som är bra att inandas.

tjoffsa
0

du menar väl terpentin/kåda och inte allergener? eller va?

Sniffit
0

Allergen = ämne som ger upphov till en fysisk reaktion hos den som är överkänslig för just det ämnet (ie. är allergisk).

tjoffsa
0

jo men vilket ämne (allergen) i trä kan man reagera mot?

Sniffit
0

Finns ju en mängd olika ämnen i trä. Olika typer av syror och stärkelser m.m.

cecilia34
0

ja , jag testar med detta nya hus i furuvirke , undrar om inte deras köpta hus med mörk bark på också är furu eller nåt sånt . jag har kollat noga så att det inte finns kvistar eller nåt som det kan finnas nån kåda i eller på nåntans . det är helt rena brädor .

märker jag nåt konstigt så får jag ta ut det direkt och köpa ett nytt hus istället      Glad