Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1318 ggr
[pienkvlieendekoei]
0

Gerbiler vs. Tamråttor

Jag har två gerbiler, men jag vet inte om dem är rätt för mig. Allstå, jag skulle hellre villja ha djur som är mer personliga, och som man kan ta ut, gosa med, som är lite större och så vidare.

Jag har kollat runt lite, och jag tror att jag har hittat något som jag tror passar mig bättre - tamråttor. De har det som fick mig att fastna för gerbilerna - de klättrar och är ''roligare'' än typ hamstrar. Det är lixom lite fart i dom.

Men nu i efterhand så har jag kommit på att jag vill ha några som ger lite mer sällskap, trygghet. Som inte sitter i buren eller springer runt på golvet. Utan en som inte har något emot att sitta i mitt knä och gosa en stund…

Men jag vet inte, ni som har efarenhet av både gerbiler och råttor kanske kan dela med sig lite?? Oskyldig

southdakota
0

Har själv aldrig haft tamråttor så kan nog inte tillföra speciellt mycket, men vet att råttor är intelligenta djur och kan bli lite som små hundar.

Dock kräver de ju mer av dig som ägare, de behöver komma ut mycket mer varje dag, de kräver mer och varierat färskfoder o.s.v.

enbartmalin
0

Jag rekomenderar dig att hälsa på någon som har råttor tex uppfödare först, råttor eller rättare sagt deras bur och saker luktar rikigt illa.
Vissa tycker inte det är så farligt vissa gör, jag avskyr råttlukten!
Älskar råttor, men kan inte ha dom pga den hemska lukten dom tillför.

Hälsningar Malin

amandapi
0

Jag har både råttor och gerbiler och ja jag måste väl erkänna att jag tycker råttorna är lite roligare Skäms

Dom är väldigt personliga, men det kräver mycket av dig som ägare. Både tålamod och tid.

Och ja, råttor luktar mer så det kräver mer städning och rengöring. Jag tex gör rent deras bur 1-2 ggr i veckan, samt att jag byter och tvättar deras hängmattor och allt det andra tyget de har i buren ca varannan dag.

Men de är verkligen roliga djur, mina råttor brukar tex hänga med mig i luvtröjan på dagarna när jag är hemma, och nyss satt de i soffan och åt popcorn med mig som fredagsmys Glad

enbartmalin
0

När jag passade råttor tillfälligt städade jag varje dag, annars stod jag inte ut med doften :/

Men råttor är roliga och trevliga djur, jag älskar att kela med andras råttor på djurutställningar :)

Hälsningar Malin

amandapi
0

hmm, jag har iofs bara honor, kanske hanar luktar mer? Och sen beror det nog på vilket underlag man har? Hade förut bara tidningspapper och då luktade det mycket, det var då jag behövde städa så mycket som jag skrev. Nu har jag toalätt och behöver egentligen inte städa buren 2 ggr i veckan men gör det ändå av vana.

Men det där kanske är individuellt det också, för min sambo klarar inte alls av lukten av hamster, men råttorna tycker han inte luktar nåt. Glad

Nåja, jag tycker du TS ska göra precis som #2 säger, besök en uppfödare (men tänk på att om de har MÅNGA råttor luktar det såklart mer än om du bara tex ska ha två Flört) och kela lite med dom och se om det är nåt för dig?

Råttor är UNDERBARA tycker jag Tungan ute

enbartmalin
0

Jag använde också toalett och passade honor ;)

Hälsningar Malin

[Tassy]
0

Som övriga säger så är råttorna lite roligare på det planet ja. Då är det nog det djur du söker, men som övriga säger - om du står ut med lukten Flört Råttor är också extremt allergiframkallande.

Killen hade 4 honor + toa-lätt, och det gick faktiskt ganska bra luktmässigt, men ja allergimässigt går jag numera runt med adrenalinstrutor i fickan Tungan ute troligen har råttorna mycket stor skuld i att en helvetes massa allergier brakade lös hos mig.

Fralice
0

Tycker råttor verkar roligare. Lite mer likt en katt eller hund då de t.om kan lära sig appotera osv och i storleken större. Mer att träna och sitter mer still. Visst, en av mina gerbiler sitter still i handen men aldrig att han skulle kunna sitta på axlen en promenad som  många råttor gör! ;)

[pienkvlieendekoei]
0

TACK :)

ja, hade tänkt att försöka träffa några råttor innan jag bestämmer mig. men jag vill inte göra något mera när gerbilerna fortfarande bor hos mig, får sånna otroliga skuldkänslor Tungan ute

dessutom har min mormor lite fobi, som mamma då har ärft. de har lärt sig att stå ut med gerbilerna, jag hoppas att de vänjer sig om mina nya kompisar blir en gnutta större Flört annars blir det väl när jag har flyttat hemifrån…

men återigen, TACK!

[Tassy]
0

När det blir dags för råttisar sen så låna hem ett par på prov först är mitt tips. Känn dig för i några veckor och låt föräldrarna upptäcka fördelarna Glad

Välj även din uppfödare med största omsorg, sätt dig in redan i dag bland råttvärldens uppfödare om du inte redan har tittat ut en. De är många fler och råttor är mycket längre avlade än gerbiler, så där krävs det mer noggrannet om du ska ha bästa chanserna till en frisk och snäll råtta (eller ja, 2st minst då) Glad

[pienkvlieendekoei]
0

hur funkar råtthjälpen? gör de något åt råttor som inte är människo-vana innan de omplacerar dem? jag känner för att göra en god gärning^^