Frågor ang.. gerbiler
Jag funderar på att skaffa gerbiler igen när jag fått årdning på mitt rum. Inget bestämmt men tänkte fråga lite saker ändå, då jag var liten sist jag hade och ja kunde inte alls mycket
. Kan någolunda om gerbiler men det är just på domhär punkterna jag är osäker på.
- Tänkte köpa ett akvarium om jag köper gerbiler, akvariumet har måtten 100 x 35/40 cm är det bra mått för 2-3 gerbiler? tror den har höjden 40 cm. Även finns det en som är störe som är 120 lång, men vet inte vad jag skulle ha den då
.
- Skulle gerbilerna kunna ha samma torr blandning som jag har till mina möss (ingår: grynblandning av vete, råg, havre och korn, opopade popcorn, torkade röbetor, ärtflingor, puffat ris, lite pumpafrön, osockrade flingor, dinkles, linfrön, quinoa m.m även undulatblandning)
- Funderar även på att ha spån till dom ändå om jag är allergisk mott det, men tänkte ha hälften 1/3 toalett isåfall och även hampaströ (för att det inte ska klia så mycket på mig).. Går det bra att ha det?.
Kommer säkert på mera frågor sen
. Tack i förhand för svar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
- De måtten räcker bra, motsvarar 160 liter om jag räknat rätt. (10 gånger 4 gånger 4)
- Låter som en passande bladning, var lite försiktigt med stora mängder linfrön bara, men de är ju nyttiga i små/måttliga mängder.
- Hm, det är bara att testa sig fram helt enkelt, och se om de små "grävmaskinerna" lyckas göra gånger i det.
#1 Vad bra för då slipper jag ha en egen blandning till dom. Linfrön får inte mina möss i mängder (½ dl på 12 dl tror jag att det blir, kan vara mindre också), då jag hört att det är giftigt med för mycket (kanske var det du syftade på?). Sen blir det såklart grönsaker och annat gott några gånger i veckan (då jag läst att man inte ska ge det varje dag)
Annars får man läga ditt gångar åt dom
kanske sätta ditt rötter som håller upp gångarna?.
Tack för svaren
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ja, det ordnar sig säkert på något vis 
Ja, det innehåller någonting som kan vara farligt, men som sagt - bara i stora mängder.
Tror du kommer bli nöjd med gerbil som husdjur!

Blanda ner Stl-strö också så går det jättebra att göra gångar. Säger tjejerna här hemma iallafall.

Skulle just säga som #4 Jag blandade stl-strö, toalätt och lite, lite spån till ett avelspar. De klarade utmärkt att gräva gångar. Men det kräver att man har en del "möbler" åt dem så de har nåt att stötta upp gångarna mot.
Linfrön skulle jag hoppa över helt. För säkerhets skull Sen undrar jag.. opoppade popcorn? Är inte de stenhårda?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Ska nog testa stl-strö då, vad finns det att köpa?
#5 Mina hamstrar och möss klarar att äta opopade popcorn utan problem, så tror gerbiler också klarar av det. Gott tycker dom också det är, är alltid slut när man kollar dagen efter
.
//Frida

#6 Naturnära på Hisingen har det. (vid Biltema) Sen Granngården.