Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1135 ggr
claire
0

Hjälp med tämjning.

Jag fick hem en ny hona igår, en blyg liten 3-månaders Alice. HUr ska jag göra för att lungna henne? Hon är rädd för handen, så hon kommer inte äta ur den på ett bra tag. Dessutom har jag så små händer att hon omöjligt skulle hoppa upp i den (detta har jag märkt vid de andra honorna).

claire
0

Puttputtputt! :(

[pienkvlieendekoei]
0

Hmm… ha handen inne i buren så ofta som möjligt, gärna med lite godis i (solros- eller pumpafrön, havregryn osv) hon kommer att börja äta från handen, jag lovar!! det kan ta tid, men ta det i hennes takt. jag har också otroooooooooligt små händer, jag brukar lägga båda händerna bredvid varann för att de ska få någon chans att kunna kliva upp i dem. Men om hon fortfarande verkar rädd så ska du inte lyfta händerna, även om hon sitter i dem. när hon har börjat äta ur dina händer (och inte sprungit iväg med maten på ett bra tag) så kanske du kan lyfta händerna 5, 10 cm från spånet. om hon hoppar ner då, panikslagen, så är det bara att börja om från början. OM HON NAFSAR PÅ DIG, DRA INTE UNDAN HANDEN, utan putta till henne försiktigt, men bestämmt.handträna när hon är hungrig, alltså innan du ger henne mat