Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1544 ggr
marpih767
2010-04-29 02:19
0

Bråk!

Jag och min sambo skaffade oss två söta gerbiler i aug -09. De två honorna har levt tillsammans sen dess och det har inte varit något tjafs, förutom att den ena är lite bossig över den andra.

Idag blev det kalabalik i buren och "bossen" jagar den andra. De brottades och bet varandra vilket resulterade i blödande småsår på dem båda.

Var osäker på om jag skulle dela på dem men rädd för ett dödsfall så gjorde så.

Hur ska jag göra nu? Föra dem tillbaka tillsammans eller låta dem förbli särbos? Än så länge har de inte varit åtskilda mer en nån timme.

HJÄLP!

Solaika
2010-04-29 11:37
0

Har de bråkat så blodvite uppstått så kan du inte sätta ihop dem igen. Skaffa dem varsin bur och varsin liten kompis. Tyvärr. Det är rätt så lätt hänt när man har honor i samma ålder.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Pilia
2010-04-29 12:09
0

Inte kul, jag har också haft gerbiler som bråkar och tro mig, man kan inte sätta ihop dem igen. Innan vi visste vad vi skulle göra så satte vi dem i delad bur men det gick ju inte alls.. Gör som #1 skrev, att sätt ena i en annan bur och skaffa nya kompisar till dem på max sex veckor gamla.

Vart bor du? Om du bor i eller i närheten av Göteborg så har en medlem på forumet fått gerbilbebisar som är till salu om några veckor.

marpih767
2010-04-29 12:29
0

Tack så mycket för råden.

Jag bor i östergötland så lite långt ifrån, får leta på närmare håll.

xXDeideiXx
2010-08-12 01:57
0

#1 Gäller det även gerbilsystrar som växt upp tillsammans hela sitt liv? Att de bara kan börja slåss en dag?

Solaika
2010-08-12 10:18
0

#4 Det är inte så vanligt. Men det kan hända. Men så är det oavsett konstellation. Men som sagt, inte så vanligt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sannews
2010-08-12 14:20
0

Jag har också honor och dom började bråka när jag hade städat buren och jag tror det var nån lukt som gjorde dom osäkra på varandra för nästa gång jag städade buren så började dom lite igen men då prövade jag och gnida in dom med sand så dom luktade likadant och det funkade hur bra som helst. Nu har dom aldrig bråkat igen.