Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1004 ggr
southdakota
0

Hona eller? Och en del bråk.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är väl en hona, eller? Känns som jag borde veta en sådan sak, men bättre att fråga för säkerhets skull. Röda strecket är avståndet mellan "kissplupp" och anus, ganska kort alltså. Och inga pungkulor synliga… Bilden får det att se brutalare ut än vad det var. Flört)

Sedan undrar jag om det är vanligt att en mamma plötsligt börjar bråka med en dotter på knappt fyra månader, det bara blev så en natt utan direkta tecken tidigare.
De hade sovit tillsammans o.s.v.
Är ganska försiktig och tvättar händerna mellan hanteringen av mina par/grupper till och med.
Dock bor de bredvid en grupp hanar men kan verkligen en sådan sak utlösa slagsmål?

Eller var "tonårsdottern" ovanligt trosig, och ville bestämma?
Så blev mamman så frustrerad så hon gick till utfall? Mamman är helt och hållet oskadd (Dottern gjorde troligen inget motstånd alls), men dottern blev biten vid svansroten och upp mot ryggen, och mamman kvittrade högljutt och jagade henne om hon kom för nära.

Sedan skulle jag försiktigt prova att sammanföra dem (Mamma och pappa tyckte det, och tänkte att det inte kunde skada att prova med stor försiktighet) och då kändes det lite som Lilian (Dottern alltså) ville uppvakta mamman, då hon stampade med bakfötterna någon gång sådär. (Det är därför jag skulle vara tacksam om någon bara kunde "checka" könet en andra gång.)
Men det kanske var rädsla?
Mamman uppträde inte aggressivt, och verkade faktiskt inte ens ta någon notis om att dottern var i närheten.

De är särade och bor ensamma i varsin bur just nu.

Kan även kan nämnas att mamman varit med om två bråk i livet, men förra gången var det hon som blev biten utan att göra något motstånd… Har aldrig haft "bollslagsmål" som man mest läst om.

Tacksam för teorier om vad som kunnat utlösa bråket!

[Tassy]
0

jo om jag inte ser alldeles illa så är det en liten tös du har där, och förmodligen har hon tokbrunstat och ridit på sin mor som har bitit ifrån och känt sig hotad.

southdakota
0

okej tack for svar Glad

southdakota
0

De verkar funka tillsammans nu, tvattar varandra och sa, tror du det ar lugnt att ha dem tillsammans nu? Eller kommer nagat liknande att handa vid varje brunst? Ja, forstar att det ar svart att svara pa bara sadar men anda. Flört

[Tassy]
0

det är stört omöjligt att svara på, men håll noga koll och var beredd helt enkelt. Det kan gå vägen om du har tur Glad

southdakota
0

Ja, men vantar kanske tills imorgon sa kan jag halla full koll hela dagen Glad

[Tassy]
0

gör så du Glad tur att det är sommarlov så du kan passa på dem Tungan ute

southdakota
0

Ja, precis, ha dem har vid datorn, sitter bara har anda sa Skäms

[Tassy]
0

välkommen i gänget Flört