Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1445 ggr
Cassidy82
0

Söker bebishona - akut!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte tre gerbilhonor i en djuraffär för fyra månader sedan. De sa då att eftersom alla tre vuxit upp ihop skulle det inte bli några problem, men nu har det ändå gått åt skogen.

Har därför delat på dem och har därmed en ensam hona på ca 6 mån som behöver en ny kompis. Fick höra av en uppfödare att jag bör få tag i en bebishona på max 6 veckor.

Någon som har en snart flyttfärdig bebis i närheten av Trollhättan?!?!?!?!?

tjiggit
0

kanske kan du hitta någon i en annan del av landet och få hem henne med hjälp av personer på djurtransport.ifokus.se? Lycka till!

Cassidy82
0

Har precis kommit hem med en liten tjej! *pust*

De sitter på varsin sida gallret i det neutrala 'släppa ihop-stället' och bekantar sig och än så länge ser allt ut att gå bra.

Får se när jag vågar släppa ihop dem… Obestämd

Håller tummarna för att detta fungerar nu!

Solaika
0

Glöm inte att byta sida på dem flera gånger om dagen så de får varandras doft.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Cassidy82
0

Skulle precis börja städa och möblera om i den ordinarie 'buren' nu, och läste då tipset om att låta den nya tjejen bada i den gamla sanden.

Ska låta henne göra det genast! Skrattande

När de suttit på varsin sida gallret i en timme gick jag in till dem igen. De satt då tätt ihop fast med gallret emellan och verkade mycket nöjda med varandra. De fick därför springa tillsammans en liten stund direkt och ingen av dem verkade irriterad eller ilsk. De sitter nu på varsin sida igen (fast på 'andra' sidan som du skriver) för lillan behövde nog definitivt en sovpaus.

Men hur länge ska jag vänta med att släppa ihop dem 'på riktigt' om det fortsätter att gå så här bra?

Och hur säker kan jag vara på att dessa två kommer fungera ihop bara för att de trivs ihop nu? Kan det bli bråk igen när den lilla blir 6 månader eller brukar det bara bli så när de är tre?

Solaika
0

Fortsätter det gå så bra så kan du nog sätta ihop dem imorn. Se till att den nya buren är helt ny, utan spår av andra gerbiler. Alltså inga gamla hus och en väl urskurad insida. Nytt spån o nytt papper o sånt. Sen kan du, innan du sätter ner dem, sprida ut lite av spånet du haft i den delade buren så det ändå luktar lite av dem.

De kommer säkert fungera bra ihop sen :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

jule
0

Eftersom du inte har någon erfarenhet av att sätta ihop gerbiler så rekommenderar inte jag dig att skynda på och sätta ihop dem redan imorn. Känns mycket onödigt. Låt dem istället gå i delad bur kanske 5 dagar, byt sida 2 ggr om dan och om det fortfarande går bra då så kan du låta dem träffas. Jag hade inte låtit dem träffas på en neutral yta, utan samma yta de bott på fast utan galler såklart. Går det bra hade jag låtit dem bo kvar där ca 1 dag och sedan släppt ned dem i den vanliga buren med nytt spån + allt spån som luktar dem sen innan.

Cassidy82
0

Okey!

Nu är jag färdig med den ordinarie buren.

Tjejerna har fått leka ihop tre gånger till och de har inte bråkat något. Glad

Bägge springer dock runt och småkissar. Är inte säker på att lillan verkligen kissar för de gör det ihop och på samma ställe hela tiden och det är ju så små mängder. Beror detta på att deras tillfälliga boning är helt gerbil-luktfri och de vill markera revir, eller är det någon sorts maktkamp dem emellan?

Hailey gör något konstigt med bakbenen och höfterna. Hon burrar upp pälsen på rumpan, står stilla i ca 10 sek och 'vecklar ut' benen. Är detta ett tecken på löp/brunst (vad heter det på gerbilspråk?)? Efter ett kort stillastående 'fäller' hon 'in' pälsen och sätter fart igen.

När lilltjejen har sovit färdigt ska hon få flytta in i vanliga buren och kolla läget lite innan Hailey oxå får komma 'hem'!

*håller tummarna*

Cassidy82
0

Såg inte #6 innan jag skrev mitt inlägg. De bor alltså på en neutral yta nu, där ingen av dem varit innan, och så tar jag bara upp gallret när de får leka ihop.

Tänkte låta lillan utforska buren lite idag, men då kanske jag ska vänta lite till med att låta Hailey komma dit???