Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 7271 ggr
Liilly
0

Bygga om vitrinskåp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett gammalt vitrinskåp här hemma som inte används. Skulle man kunna bygga om denna till en gerbilbur? Isåfall, hur gör man det på bästa sätt?

Liilly
0

Stängda..

JuicyD
0

Det skulle nog bli en trevlig bur för gerbilerna, sålänge dom har gräv möjligheter bara.

Fast har annars ingen som helst erfarenhet av hur man skulle bygga om den… kanske kan du göra hål i plankorna där inne så kan du sätta fast stegar eller liknande så dom får massa olika plan att springa runt på Flört

JuicyD
0

Fast hur brett är skåpet? såg nu att det kanske var lite för litet i bredden.

vickis
0

dt blir typ ett problem!!

hur ska du göra väggarna!!

du måste typ ha glas som man skjuter åt sidan:)

ingen bra idé!!

gerbiler sprätter upp spånet mot glasskivorna!!

isafisa
0

hm jag tror att det kan funka, men det kräver ganska mycket planerande, mest pga hur du ska städa det m.m.

Kanske kan vara en idé att ha någon slags plexiglas skiva för den nedre delen som går att ta bort vid städning, på det sättet kan du ju fylla mycket spån där. Sen behövs det ju fixas en massa så de inte kan gnaga sig ut, och så de får luft. Svårt projekt men man ska aldrig säga att det inte funkar för på ett eller annat vis så funkar det säkert ;)

Loveofmylife
0

Men om gerbilerna är så tama att dom kommer fram när du öppnar så kan du ju bara ha ett hyllplan med rätt lite spån där du har , sand, mat och vatten, och där kan du öppna och då trillar ju inte massa spån ut :)! Och i dom andra hyllplanen kan du ha mkt spån till att gräva.

loviisa
0

#6 Men ibland kanske man måste komma åt dom då dom är där nere.., tex om dom blivit sjuka och inte kommer av sig självt, man måste alltid kunna komma åt dom….
Men rätt smart ändå om man fixar så man kommer åt dom där nere

lovisa

Beccan
0

Eller så delar du bara glaset så att du har 2 delar du kan skjuta åt sidan. Så man KAN komma åt dom där nere om man nu vill Flört

Men då får du köpa 2 skenor till glaset…

eller ha skjutglas där nere och "vitrinskåpsdörrarna" där uppe.

Det blir nog kanon, när du väl kommit på hur du vill göra!

Liilly
0

Tack för alla braiga tips, lägger ut bilder så snart (och om, gulp) den blir klar.

Liilly
0

Hyllplanerna, blir det inte väldigt dåligt lukt efter ett tag?
Kan jag dela upp denna för honor och hanar?

Alltså, honor halva, hanar halva, 2 planer var.

claire
0

Putteliputt ;)

Cassidy82
1

Våra gerbiler bor i ett ombyggt vitrinskåp och de verkar trivas mycket bra!

Måtten på vårt skåp är 80cm brett, 40cm djupt och 130cm högt.

Vi har glas i den nedre delen (40cm högt) och där har de alltså 25-30cm spån. Sedan har vi ett hyllplan med stora hål i som de kan hoppa upp och ner igenom, men som inte släpper igenom allt för mycket strö. Ovanför detta hyllplan har vi ytterligare fyra hyllor med klätter/lek längst ner, sedan sandbadet, sedan mat och högst upp vatten och godis. =)

Solaika
0

#12 Jag måste fråga, tar de sig upp hela vägen dit upp utan problem? Mina klarar inte att klättra på stege tex. Sen tror jag inte de skulle våga klättra så högt eftersom flera av dem är höjdrädda.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Cassidy82
0

Japp, de verkar inte ha några problem med höjder alls. De klättrar på stegarna och 'broarna' både upp och ner i en rasande fart =)

Sen är det så många olika nivåer så vart de än är är det aldrig särskilt långt ner till nästa nivå. De verkar gilla att leka 'kurragömma'!

[Tassy]
0

Jag kan tänka mig att de gillar att klättra ja, jag har en riktig apa här hemma också som inte verkar trivas i akvarium alls Förvånad

Solaika
0

Ja, Bella är väl den jag skulle kunna tänka mig skulle trivas med en sån där grej. Resten av dem skulle nog max hoppa upp till första våningen :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

ungefär som resten av mina då, landkrabbor som verkligen ålar fram om det blir för högt Tungan ute