gamlingar
nu märker jag att mina honor som jag fick i fjol börjar bli gamla, den ena börjar få fullt med knölar på hela kroppen (1 av dem) sedan tycker jag att de blir mer och mer gråhågriga för varje dag som går
de var ju 2-2,5 år förra sommaren då jag hämtade dem så det är inte konstigt att de är slöa, inte klarar hoppa har gråstarr etc men de lever ett värdigt gerbilliv än och äter, dricker, gräver och sandbadar än så länge
håller koll på dem såpass mycket det går och märker jag att de inte mår bra så ska de få somna in
något som ni anser att jag ska hålla koll på då det är första gången som jag har såpass gamla gerbiler
Full i knölar? Det låter ju som allvarligt fall av cancer, vilket en veterinär bör ta en titt på för att bedöma.
Hur vet du att gerbilen har grå starr och inte skadat ögat på något?
Bäst att låta vetten ta en titt där också. Sök upp en kunnig smådjursveterinär.
detär en grå hinna över ögat,samma sorts hinna som en nakenhund som en som jag känner har och hon är gammal
jaså jag trodde att det var vanligt att man fick knälar när man blev gammal får prata med vetrinären igen då och visa upp henne för jag bara pratade med honom och han sa att det var vanligt att djur får knölar när de blir gamla
det är väldigt små knölar typ sådana som gamla nakenhundar har etc
vet att vare sig knölar eller den grå hinnan syns i ögonen på detta kort men detta är lilla lady som är runt 3-3,5 år (osöker på åldern)
det är snart dax för henne att somna in för hon blir slöare för varje vecka som går, men jag vill ge henne det bästa tills det är dax
men om det nu är canser så kanske det är dax redan i förrgår
men oj, ögat är ju jättesvullet och hon tappar hår, ta henne till veterinären akut, hon behöver omedelbar hjälp.
ögat ser rött ut enbart pga blixten jag ser inte sådant med svullet öga men jag är ju halvblind med
men jag ska göra det, ska ringa redan imorgon och försöka få en tid
ja nej det var inte färgen jag reageade på, utan svullnaden ovanför själva ögat, under ögonlocket.
Jättebra att du tar henne till vetten.
men tänker jag efter så ska jag nog låta dem somna in nu, den andra i det sällskapet hade hamnat ibråk någongång och kan inte se på 1 öga
men de är så glada annars kommer upp i famnen och äter ur handen etc, det gjorde de inte för ett år sedan, då ville de mer eller mindre äta upp handen när de högg och allt
oki då vet jag tack tassy
Rådgör med veterinären i lugn och ro i morgon, så du får bra vägledning på plats.
har inte fått tag på vetten idag så det får bli imorgon istället
men jag märkteatt det snart är dax ändå, just nu tillför jag värme till buren för när jag kom in låg beuty ovanpå henne och värmde henne för hon är ganska kall och tar ett tag innan hon reagerar

Oj låter som slutet är nära för henne :(
Men en sak att tänka på när man tillför värme till en sjuk gerbil är att man bara ska ha en lampa i ett hörn av buren som ger värme, man ska inte göra så man värmer hela buren för det kan bli på tok för varmt för gerbilerna då. Men lycka till.
jag har enbart en lampa i ett av hörnen på buren och det är där hon ligger just nu, vet om att de bör kunna få välja om de vill ligga varmt eller kallt

jaha, fattade det som att dom hade fått värme i hela buren när jag läste. Men va bra.
farväl lilla lady
hon fick somna in idag tillsammans med sin syster beuty
hoppas att du har det bra där du är nu och slipper vara som du var i slutet bara skinn och ben
gavbort mina 2 yngre gerbiler idag med, klarar inte se dem utan att tårarna rinner, hon var min gullegris