Lurad av djurmottagningen?
Känner mig lite lurad.
Ringde och bokade en tid för att få avliva min gerbil som är sjuk. Han hade sen flera veckor tillbaka haft en tumör på magen, men först nu har han börjat avmagra och blivit svag, så jag tyckte det var dags för Avlivning nu.
Hursomhelst, de hade det ganska fullbokat idag, men hon som svarade sa att de kunde klämma in en tid. Jag frågar vad det kommer kosta och hon svarar "450 kr".
Lite dyrt tycker jag (med tanke på min urusla ekonomi just nu), men kände att jag fick väl kosta på mig det.
Packar ner gerbilen i en kartong med lite spån och mat, och tar bussen till veterinärmottagningen.
Kommer dit och ska betala. Först då får jag veta att det istället kommer kosta 670 kr!!? Varför då, undrar jag såklart. Jo, de har tydligen en extraavgift för akuta fall.
Jag hade inte direkt nått annat val än att betala. Har ju tagit mig dit på en varm buss med ett stackars sjukt djur. Det var lika bra att få det överstökat, istället för att åka hem igen och boka en ny tid.
Men arg blir jag på dem för att de inte informerade mig om detta när jag bokade tiden.
Hade ju inte behövt boka en akuttid egentligen, hade likagärna kunnat boka en tid imorgon eller i övermorgon..

lågt!

Verkar konstigt, annars så brukar ju poliklinikavgiften ligga runt 200 strecket.

Låter extremt dyrt. På blå stjärnan i gbg har jag betalat ca 200 kr.
vilken mottagning var du på?

akuttid brukar va dyrare än en vanlig inbokad tid. Men lite dåligt att de i så fall inte informera dig om det före.
Visste inte att de klassade detta som en "akuttid".
Var på Valla Djurakut i Linköping.
Har avlivat på akut/jourtid en gång men det kosta lika mkt som i vanliga fall. ca 200:- kostar det här på Falu Djursjukhus.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

jag har varit på Valla på en jourtid en söndag för Avlivning. Jag ville även veta dödsorsaken så det blev ännu en extra kostnad på det. Då är de nog rätt dyra. Jag fick betala 1300kr. Men vad gör man.. Fanns inget val den gången.

Jag förstår exakt hur du känner det. Jag hade en guldhamster som behövde avlivas, hade dagen efter en tid bokad för min iller. Ringde då och frågade om jag kunde ta med hamstern samtidigt. Det var ok.
Men när allting var klart kom räkningen på 1500kr för hamstern. För de hade egentligen inte tid, och det var ju en extra akuttid jag fick. Kände mig då inte bara vansinnigt ledsen över min döda hamster utan för räkningen jag fick. Kände mig verkligen grundlurad.
Det minsta de kunde ha gjort var att informera mig om det innan tycker man.
Beklagar din gerbil!
de borde informera speciellt då du frågade hur mycket det skulle kosta du skulle ha skrivit upp det och vad den som sa det heter så skulle de ha dragit mellanskillnaden på den personen (har gjort så flera gånger då jag pratat med folk för att ha reda på priser innan jag åker in och får ett pris i telefon och ett i affären då nämner jag bara vad jag fick för pris och vem som sa det så har de fått kolla upp det med den och jag har alltid fått det priset i som vi kom överrens i telefonen)

Veterinärskliniker är dock experter på att ändra priser och inte vilja ändra sig.
Var inne med min illertjej i fredags för kastrering. Skulle kosta 1000kr. De ringer under dagen och säger att de blivit försenade så hon blir opererad senare och jag får hämta senare. Och pga att hon måste vänta så lägger de henne på dropp så länge.
Jättebra såklart, hon har varit utan mat länge. Men den extra kostnaden på 300kr hamnade på min räkning…
Knappast mitt fel att de var försenade men så såg inte de på saken.
jaså konstigt för de gjorde samma sak med en katt för flera år sedan då denskulle kastreras och försökte höja priset, jag var bara stenhård och frågade om de ville ha pengarna över huvudtaget annars så tar jag bara kissen här och går

Svårt att ta illern och gå när den redan är kastrerad och ligger på uppvak.
jaså så ni får inte hem honom så att han kan vakna upp hemma, för så gjode de med min lilla kissemiss och jag betalar inte förrän jag fått djuret så buren står på bänken där jag ska betala, men alla gör ju olika

#14 Man tar inte hem en kastrerad iller som inte har vaknat. Trodde inte att man gjorde så med några djur. De kan ju gå in i chock eller inte vakna ordentligt och behöva hjälp.
det var vetrinären som sa att vi kunde ta med oss kissen hem han låg och sov men de hade väckt upp honom (men så var det runt 7-8 år sedan som vi kastrerade honom) det tog nog 2-2,5 timmar innan han var ordentligt på benen (han orkade krypa till mig så att jag kunde lyfta upp honom efter ca 1 timme efter att vi åkt från vetrinären sedan låg han och sov i mitt knä i ca 1-1,5 timme innan han ville ha mat och vatten, men han var trött ett helt dygn innan han var som vanligt
men i vilket fall så skulle jag inte betala förrän jag får ta med honom hem, vare sig dem är vakna eller ej det är min policy vill de ha betalt före så säger jag nej, för jag ska ha djuret innan jag betalar

#17 Jag förstår just nu inte alls vad du menar. Det är väl klart att man betalar när man går hem? Eller, vad menar du?
ja man betalar när man går hem med djuret inte före, allt ska vara klart man ska inte betala och sedan hämta flera timmar efteråt

#19 Det är väl ingen veterinär som kräver betalt i förskott?
#20 det var det som jag fattade av dig att de ville ha i inlägg 15 att man inte tar hem en som inte vaknat, alltså inte färdig att tas hem

#21 Jag är ledsen, men jag förstår inte alls vad du menar. Man åker ju inte till veterinären och hämtar förrän djuret är redo att åka hem. Så även jag i det här fallet. Och när man hämtar betalar man. Jag har inte skrivit någonting annat någonstans heller.
då har vi pratat om varandra och missförstått varandra, jag förstog det som att du betalade när operationen var gjord men att illern inte hade vaknat upp då jag skrev att om de ville ha betalt alls om de ville ha mer än vad jag hade hört annars så tar jag kissen och går
då var det ju det svaret som jag reagerade mest på
Svårt att ta illern och gå när den redan är kastrerad och ligger på uppvak. och det låter som om man betalar innan illern är färdigväckt och ska hämtas senare
vi har helt enkelt förstått varandra fel

Det har vi då. Jag betalade när jag hämtade min pigga (nåja) och vakna iller.
Jag skrev i mitt inlägg att de ringde mig och sa att jag skulle hämta senare pga att de varit sena under dagen och inte tagit henne när de skulle. Och att jag då skulle betala 300kr extra för droppet när jag hämtade.
Då var ju illern redan kastrerad och låg på uppvak och då var det ju liksom inte så mycket jag kunde göra åt saken.
jag skulle ha betalat det som de sa över telefon, och det har jag gjort när de har försökt få ut mer av mig, men jag har en vana att skriva upp namnet på den jag pratar med och summan, har blivit upplärd av min far att göra så för våran familj är ganska van att ta kontakt med bla plus och liknande och då böjer sig de direkt
#9 var det en stor klinik?
För när jag lämnade in min chinchilla för kastrering på strömsholm fick jag en varning om att det kunda ta tid eftersom dem får in akut fall och akutfallen går ju före tidbokningarna, så allt beror ju på om dem får in några akuta fall under dagen, då kan edt ju dra ut på tiden, dock slapp jag det då dem han med enligt tiden :)
Dock ringde jag å fråga vad kastrering kosta när jag bokade tid, dem sa 790:-, bra tänkte jag, men när jag kom ditt ville dem hälsokolla honom innan, rutin grej liksom, dem gjorde så på alla djuren dem tog in, och eftersom dem kollade innan dem kastrera tog dem det som en undersöknings avgift 515:-, så slutade på ca 1.300:- i slutändan, då blev jag arg, vill dem kolla djuret innan kastrering ska dem ju f*n säga den totalt priset när man ringer och frågar :@

#26 Det var Blå Stjärnan i Skara och det är en stor klinik.
Angående min illertjej så spelar det absolut ingen roll längre. Hon dog efter kastreringen………
#27 ja men tänkte mest att det kan vara bra att veta i framtiden att stora klinker som tar in akut fall låter dem bokade vänta och då kan det dra ut på tiden, så då är det förståligt att det blev som det blev sent med din tös, sorligt att hon dog, R.I.P :(

#28 Fast nu svarade jag på inlägget #9 du refererade till, angående hamstern.
*borttaget*