Bactrim
Är det Bactrim man kan ge till gerbilungar med luftvägsinfektion?

ja det kan man , och baytril . det fick min unge på fyra veckor , han blev hur frisk och fin som helst . men det där får man prata med vetrinären om .
Vet att det råder olika åsikter baytril , men för mina gerbiler har det varit väldigt bra . 

Okej ;)
Har en flaska bactrim hemma sen förut då jag behandlade ett marsvin, men då vet jag att jag inte behöver köpa någonting nytt om olyckan är framme.
Förresten hur stor dos ska dom ha om dom får luftvägsinfektion?
bactrim är det som är "snällast". Baytril är en av medlena som ska ges med yttersta försiktighet då det kan ge dödliga kramper hos gerbilerna. Jag själv har bevittnat två fall där gerbilen avled i svåra plågor.

#3 ajdå, lite riskabelt att ge baytril då :/ Men hur stor dos ska ungarna ha om dom behöver?
Det ordinerar vetten.

Okej

#2 det där ska du nog inte laborera med själv som sagt , det måste en vetrinär göra 
Bactrim ska man dock vara försiktig med det hat gett upphov till urinsten på små ungar.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

#9 jaha :/ Men finns det något medel som är ofarligt? eller finns det alltid en liten risk för alla medel?
#9 Oj, har det uppkommit på senaste? Kan man med säkerhet binda det till läkemedlet? Jag tycker det låter lite knepigt att det kan ge urinsten, känner man till orsaken?
Ursäkta korsförhöret 
Senaste året kanske. Jag har ej använt bactrim till sjuka ungar på över ett år nämligen. Kommer ej ihåg riktigt när det uppdagades.
Många ungar med luftvägsinfektion som fick bactrim för det fick urinsten och tom urinstopp som ledde till att de dog/avlivades. (ungarna obducerades för att fastställa dödsorsaken). Efter vi slutat använda bactrim har INGA ungar fått urinsten/urinstopp.
Är en känd biverkning och den står med i fass.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Tack för upplysningen, viktigt att veta tycker jag.