Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1140 ggr
akleja2
0

gerbiler o höjder

Vad jag förstår så gillar inte gerbiler höjder. De hoppar inte ner från höga höjder. Men är det någon som vet hur högt de skall ha för att inte hoppa ner?? Vad har de för gräns?

[Tassy]
0

En gerbil kan hoppa handlöst om man inte passar den. Det är olika. Däremot ser de oftast inte längre än max en halvmeter, men kan skada sig av ett 30cm fall.

Spunkmeyer
0

Våra gerbiler har vi haft i drygt ett år, och de brukar vara väldigt varsamma vid kanter och stup, och verkar inte vilja ramla ner alls.

Däremot så har de vid minst två tillfällen reagerat på fåglar som flugit förbi utanför fönstret och i panik sprätt iväg åt något håll. Ena gången i min hand ovanför buren, och andra gången på matbordet. Båda gångerna ganska höga fall som de kunde ha skadat sig vid. I början hände det att det låg en tidning på soffbordet när de var där.. i tron av att tidningen höll kunde de då kliva ut på den och trilla ner när pappret vek sig.

Så farorna är många, säkert fler än dessa jag räknat upp. Att utsätta dem för möjlighet till fall från höjd är inget jag skulle rekommendera forutom i undantagsfall, och då under mycket vaksam uppsikt.

vickis
0

när jag hade ett akvarium så skulle jag hämta min gerbil leon!

och då råkade jag närma mig för fort så han hoppade upp i luften så han slog i huvudet och akvariumet var ganska stort!!

ivanhoe81
0

då var en av mina första gerbiler knäpp isåfall, vi hade deras bur på en ca 60cm hög bänk med en ramp upp till kanten så att de kunde springa upp och ner som de ville, en av dem brukade hoppa ut från kanten för att sedan sätta full fart in under tv-bänken (de gnagde inte på några sladdar, de var väluppfostrade på det sättet)

fick ju börja med att lägga ut madrass under bänken bara för att han skulle landa på något mjukt men då var det inte lika roligt längre och då tog han rampen istället för den vanliga vägen

Loveofmylife
0

Mina hoppar ner från sängar bord ja allt. Jag blir så nervös varje gång dom går nära en kant. Säger dears namn så dom tittar på mig och puttar udan dom från kanten. Jag har bara varit med om en gång arr dom har skadat sig av det. Men det var bara väldigt lite. Gick över efter en timme ungefär. Men jag blev ju självklart väldigt skraj.