Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2636 ggr
Tjorvis
0

6 hanar i samma terrarie?

Hej!
Jag har 4 killar i ett terrarium på 365 liter (120x50x60), en pappa och hans 3 söner.
Min fråga är om det går att skaffa 2 killar till, i samma terrarium som dom jag redan har eller blir en 6-mannaflock för mycket?
Och isåfall, OM det går - funkar terrariestorleken fortfarande eller bör jag skaffa större?

Frågan är på ett ytterst hypotetiskt stadium än så länge, min sambo får väl spader om jag ber om 2 till Flört

cecilia34
0

Blir det utökning  Skrattande , ja man får lätt mersmak av dem

När jag skaffade  min tredje gerbil , mamma mus , så sa patrik " jag vill inte bo i en gerbilfarm " . men sen vande han sig .

Och nu när de är så många här hade han nog varit väldigt glad om de bara var tre  Skrattande    Flört

Tjorvis
0

Hahaha, kan tänka mig det Glad

Ja i första hand hade jag väl dina ungar i åtanke, om du inte hade hittat nåt hem, men flickor kan jag ju inte ta emot Rynkar på näsan särskilt inte dotter/syrra!

Sen har jag ju surfat runt en hel del och sett massa fina färger och teckningar som jag blivit lite sugen att utöka min farm med också Tungan ute

cecilia34
0

ja , det finns otroligt mycket vackra mönster på dem . jag giller en som är typ orange med nåt vitt på . heter nåt med honey tror jag , väldigt vacker

nu måste jag tyvääääär  åka och arbeta kvällskift , superoligt . not !

Hej så länge       Skrattande

jule
0

Jag tycker redan att 4 st ihop är riskabelt och hade inte stoppat in två till. Det kan störa rangen och du kan i värsta fall sluta upp med 6 burar.

jaanniepaalm
0

#4- om de nya gerbilerna är yngre än de som redan finns, är det inga problem, då är redan rangen bestämd, eller har jag fel?

Tjorvis
0

Aha okej, ja men då är det lika bra att jag släpper den tanken då.

Dom 4 killarna som sitter nu är som sagt 3 brorsor (från samma kull) och deras pappa, dom har växt upp tillsammans och jag har inte märkt av några problem med Dominans och rangordningsbestämning, klart dom brottas lite ibland - men inga problem som sagt.
Bör jag oroa mig för att det kan uppstå när dom blir äldre?
(Brorsorna är 3 månader nu).

[Tassy]
0

#5 Du har fel. Hypotetiskt sett så är den uppgjord ja, men det är levande djur vi har att göra med. Man kan aldrig vara säker. För varje ny gerbil blir flocken mer och mer instabil.

i inlägg 6 Nämns också att 3 av gerbilerna är jämngamla, vilket gör att jag också avråder ifrån att skaffa fler.

#6 Ja, det kan bli senare problem. Skaffa inte fler gerbiler till den flocken, det är en för stor risk.

cecilia34
0

pappan och sönerna kommer från mig ,  jag fråga om råd här på sidan om de kunde bo ihop och fick svar att det skulle gå bra , så jag trodde nog att det var ok .       Obestämd

men när man säger att hanar kan gå i stööre flockar , hur menar man då ? hur många kan de vara ihop , eller måste alla ha olika ålder ?

[Tassy]
0

Jo dom som är nu kan gå ihop, men två nya bör man inte skaffa. Den nuvarande flocken är inte tillräckligt stabil för att klara två nya helt enkelt. Jag var kanske otydlig, den nuvarande flocken behöver alltså inte delas på.

cecilia34
0

tack gud . phu , fick jätteångest att jag skapat problem för tjorvis , vilket jag absolut inte vill .

tack snälla för svaret      Glad

jaanniepaalm
0

okej då vet jag :P

Tjorvis
0

Skönt, än så länge känner jag mig rätt trygg med flocken som den är, i skrivande stund ligger dom allihop i en stor hög och sover middag som vanligt Glad - men jag höll lite extra koll igår kväll för att se så inte deras lekar skulle eskalera till nåt romarspel Flört

cecilia34
0

# 12 hihi , roligt skrivet

gipsy
0

En flock med hanar,vad kan ni rekomendera i antal? Självklart så räknas utrymmet m jag menar just som flock…4st 6st jämnt antal eller funkar ojämnt?

Pose-idon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en grupp på 5 hanar, en pappa, hans 3 söner och en "extrason". Pappan är ungifär 2 år. Sedan är 1 av dem födda 5 mars, två 15 april och den yngsta är född 8 maj. Dem bor på ett akvarium på 250 liter och har bott tillsammans i ungifär 1 år nu och jag tycker det är en bra stämming mellan dem.

När man har stora grupper ska det vara bra ålderskillnad mellan dem och man ska ha en rymmlig bur, jag brukar tänka ungifär 50 liter/gerbil, men gärna mer.

Jag tycker även att denna grupp är mycket tryggare i allmänhet än mina andra, dock vet jag inte om detta beror på att dem är många, men jag tror det. Glad Dem ligger gärna i en stor hög ovanpå spånet och sover utan problem.

//Elin

ivanhoe81
0

#15 vad söta de är då :) men jag har aldrig hört talas om ett kavarium utan enbart om akvarium Tungan ute

Pose-idon
0

#16 TackGlad Haha skrev självklart fel, ska stå akvarium där, jag kan ändra. Flört

//Elin