någon som vet??

vanligt spån är bäst tycker jag, billigt finns det på lantmännen.

al-spån , är det som flis typ ?
Har du det för att någon är allergisk eller ?
om inte , så funkar ju spån som sagt bättre att bygga i .
om någon är allergisk , är wellpapp strö jättebra , det går att gräva i även om det är något svårare än med spån och så kan man lägga in rör och sånt och göra konstgjorda gångar .
inte vad jag vet!! asså inga är allergiska!!
min mamma tyckte det var bra för det dammar inte lika mycket:)

Du kan ju blanda med annat bottenmaterial för att få något som dammar mindre men ändå tillåter grävande. Jag kan tänka mig att alspån, sågspån och hö i en viss blandning tillåter dig att begränsa dammandet.
Du kanske kan leta upp stora stenar och lägga i botten (efter kokning såklart =P) som kan fungera som stöd till deras tunnlar.

De har ganska stort behov av att gräva och göra gångar , så om ingen är allergisk så är spån att föredra . Det finns mer eller mindre dammigt spån . Hårt packat spån inte dammar så mycket , finns i 300 l balar för 89 kr på granngården . Väldigt prisvärt 
Dammar nästan inte alls och håller väldigt länge .
är det verkligen till gerbiler??
det där på granngården!!

#8 Nej, det är för hästar.. men det funkar utmärkt till gerbiler.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag blandar vanligt spån med Stl-strö. Det binder dammet tycker jag och det funkar jättebra att gräva gångar i. Gerbilerna verkar älska att bygga med wellpapp-bitarna också. Alla nöjda och glada:)
ja jag tror det:)

jag använder också stl strö ( wellpapp ) , men för att mina gerbiler är allergiska , och tycker också det funkar väldigt bra att gräva gångar i ändå .
trycker man bara till det ordenligt när man lägger in det så bygger de jättebra med det . men några hjälpgångar får man ha i form av papprör och annat 
Jag går och nyser hela tiden då jag har spån , kan inte öppna burarna eller något. Just nu har jag alspån men det går inte att gräva i. Har testat massa olika.. Men skulle också gärna vilja ha tips…, tror ni om man har hö i så kan då göra att det håller bättre? gångarna alltså?
lovisa

Tål du inte spån är risken att du inte tål hö heller.. jag skulle testa med wellpapp-ströet om jag va du.
Does it become a walk?
/Ida
Hö tål jag bättre.. men nyser oxå utav det.
Wellpapp strö vad är de? Som Toa-lätt eller?
lovisa

Som det står högre upp, wellpapp=stl-strö.
Nu känner jag mig seg… För jag fattar faktiskt inte.. :/
lovisa

Det är ett strö som består av wellpapp. Finns på Granngården/Odal/Lantmännen.. vad de nu heter numera.
Does it become a walk?
/Ida

Och för att förtydliga det lite till så ser det ut så här:
http://www.blocket.se/orebro/Stallstro___StL_stro___10_kg_balar_20545810.htm?ca=15&w=3&last=1
Kostar 49k för 10kg. Granngården har det och de affärer som säljer häst-tillbehör.

# 19 just precis sånt är det
funkar utmärkt
Haha amen gud, Sånt har ju jag till hästen !
Seg man kan vara, sorry! Förknippade det verkligen inte att man skulle ha sånt till gerbilerna. haha, Förlåt.
lovisa