avmaskning
ååh, jag blir galen. vi försökte idag tat avmaska dem för de ska till baka till uppfödaren i 2 veckor när vi är på semseter. men finns det något sett som är enkelt?
vi har hållt på i 40 minuter men det går inte. jag tror vallmo fick i sig en droppe och melon typ ingenting. ..
om det krisar, ta i nackskinnet och för in sprutan i mungipan. Dom kommer att hata dig för det, och sprattla så håll stadigt och passa fingrar. Mycket fjäsk efteråt!
#1 ojoj, gör det inte ont? alltså tänk om man klämmer för hårt.. :(
haha mycket fjäsk får det bli sen.. ^^
Inte om du tar ett stadigt tag och håller i gerbilens kropp också, den ska inte hänga fritt i luften i bara nackskinnet, utan håll fast och låt gerbilen vila i din hand med resten av kroppen, och håll inte för hårt. Det ska vara ett stadigt och fast tag, precis så gerbilen inte slingrar sig, men inte hårdare, då kan man skada dem.
#3 okej, får pröva igen då när mamma kommer.

Jag undrar också en sak , läste att man ska jag göra detta varje år enligt gerbilföreningen .
Och så stod det att man skulle sprita hela terrariet med t röd , och sen skölja ur nogrant och så . Men det går ju inte när man har så himla stora terrarier , skölja ur alltså . jag kan inte bära inte det i badrummet . Går bra att liksom så noga man kan torka ur det , eller får man inte ur all sprit då ?
Gör alla det , avmaskar alla sina gerbiler en gång om året ? 
Har haft mina i ett år nu och har inte gjort det än

#5 Nepp, jag har inte avmaskat mina. Jag vet vad jag ger dem och de träffar inte andra gerbiler.. ser ingen anledning att riskera att masken blir immun mot maskmedlet när det inte behövs.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
nä jag avmaskar verkligen inte, om ingen gerbil skulle visa symptom.
Att avmaska regelbundet är att skjuta sig (djuren) i foten! Det är lika dumt som att behandla med antibiotika för att djuren inte ska bli sjuka. Ska jag vara ärlig så är det bara inom gerbilföreningen jag har hört talas om mask hos gerbiler ens.
Jag föredrar att försöka avla fram friska motståndskraftiga djur i stället för att medicinera dem i förebyggande syfte. Herre gud man avmaskar inte ens hund och katt årligen längre ens, och de går ute och är betydligt mer utsatta än gerbiler som bor inomhus!
Visst, en gerbil som dabbats av mask så illa att den visar symptom har inte stora chanser att överleva, men det är inte tillräckligt stor anledning anser jag för att göra dem en sådan björntjänst.
Gerbilföreningen är de enda vad jag vet som pysslar med det här. Ingen annan svensk förening gör det, och jag har inte hört om någon utländsk förening som avmaskar heller.
avmaskar inte heller, pga ovanstående skäl, känns inte alls nödvändigt och jag anser att det inte finns nog bra anledning till det.

ok , då hoppar jag nog över det jag med tror jag . 
dessutom verkade det vara ett väldigt invecklat projekt

#7 Varför du bara hört talas om mask hos gerbiler hos gerbilföreningen tror jag är för att det är mest dem som har obducerat och sett mask. Det är ju inte alltid så lätt att veta att de har mask när de lever :) Tror att finska gerbilföreningen har avmaskat men inte gör det längre, fast är osäker.
#5 Det räcker att "torka" ur det med mycket vatten och sen torka torrt. Men glöm inte att spriten ska självtorka först. Åker du aldrig iväg med dina gerbiler på utställningar eller sånt så behöver du kanske inte avmaska. Vet inte om jag hade gjort det… Men sålänge jag säljer djur som uppfödare i SGF så måste jag göra det.
Åsikterna går isär om detta, vet många som inte håller med om det som skrivits i denna tråden. Det bästa är att läsa på om det och skapa sig en egen uppfattning.
men hallå? this is my thread?
vrf börja tjafsa om något sådant. ni som int ehar sett att gerbiler har mask. sure avmaska dem inte då! jag gör det för jag ska lämna mina hos min uppfödare. annars skulle jag int ehelelr göra det om jag int eskulle åka någonstans med massa andra gerbiler. PUNKT SLUT. jag ser inget fel i att ta fram försiktighetsåtgärder när det gäller flera gerbiler som några kanske inte är ens egna. men att medicinera onödigt det är ju bara onödigt om man gör försäkerhets skull.

#11 Förlåt om jag använde din tråd på fel sätt. Jag ville bara ge ett svar på vad som skrivits innan.
Jag tycker inte att några inlägg i tråden har varit "tjaffsiga", alla har hållt en god ton. Tycker det är först när ditt inlägg kommer som tonen ändras. Men ber om ursäkt om din tråd använts på fel sätt.
För övrigt hade du fått avmaska dem om det var mig du skulle lämna dem till med.
#12 okej förlåt. kanske bara var jag,, lite jobbigt nu
Ojdå, det är nog jag som ahr tabbat mig här.
Jag menade inte att hoppa på och anklaga dig Koppsal, är du ombedd att avmaska så ska du ju givetvis göra det eftersom gerbilerna ska hem till någon annan, det är ju inte mer än brukligt att man gör. Mitt svar var allmänt min åsikt om avmaskning helt enkelt. Hoppas att du inte känner dig trampad på av mig 
Mitt svar var något vinklad åt #5, som vad jag förstår inte är SGF uppfödare och far runt på utställning? Om inte så behöver hon inte hålla på att avmaska tycker jag, för dels är smittorisken väldigt liten, och är hon med i en annan förening där ingen annan avmaskar så blir jobbet ogjort, vilket bara är tarvligt mot gerbilerna, då det inte är en trevlig procedur för dem.
#10 Ja det är något ni är väldit duktiga på, att få gerbiler obducerade efter dödsfall och verkligen får veta vad som orsakade döden, och visst finns där mask någon ensaka gång. Det vet jag
Jag personligen har noll erfarenhet av finland och deras metoder, så mycket möjligt att det är så.
Sorry för den kapade tråden..

#14 Bra att du vet. Ville förtydliga lite eftersom det ibland finns folk som säger att mask över huvud taget inte finns hos gerbiler. Men det finns den. Dock kan man ju diskutera hur utbredd den är och om man behöver avmaska eller inte.
Förlåt #0 igen för att jag skriver om andra saker i tråden. Nu ska jag försöka att inte skriva mer :) Du kan ju be ngn att ta bort inlägg som inte hör till tråden om det skulle vara så.
det är lugnt alla! <3

Jag menade inte heller att kritisera någon , jag undrade bara om det nåt man behövde göra varje år som gerbilföreningen säger .
Det var ingen kritik mot nån som gjorde det nu 
Och nej , jag far inte runt på utställningar eller har uppfödning seriöst . Det har bara råkat bli några ungar här som inte var planerade
Men väldigt fina
#15 Jo, jag är bekant med att det finns maskar hos gerbiler. Jag vet även att de kan vara värddjur för andra djurarters maskar. Att säga att masken inte finns är som att säga att cancer bara är inbillning 
Det jag säger är väl kort sammanfattat att jag personligen inte tror att det hjälper att medicinera i förebyggande syfte. Jag har ingen lösning på hur man ska göra för att rädda eventuella drabbade gerbiler dock, än så länge är problemet såpass litet att jag betraktar det som naturens gång. Däremot om det skulle bli ett allvarligt problem i stil med doftkörtelcancer, då skulle vi nog vara tvugna att agera, men nu är vi inte där än, tack och lov.
Så man man inte säga vad som är rätt eller fel i detta, man kan bara komma med egna tankar och synsätt på det hela. Man kan tycka och tänka.
Jag kan se en bra grej i att avmaska, och det är inför utställningar för att undvika smittspridning, då vissa maskar sprids genom luften och skulle teoretiskt sett kunna orsaka en smärre katastrof om det är många djur som smittas ner. Men att avmaska årligen bara för sakens skull höjer jag på ögonbrynet åt.

Hej! :)
Kommer kanske lite sent in i disskusionen, men jag har en fråga. :P
Ni rekommenderar alltså inte att man avmaskar djuren. ^^ Men om man ska på utställning inom SGF, måste man avmaska då, eller är det bara en rekommendation? Jag funderar på att åka på utställning någon gång, och det kan vara bra att veta. :)

SGF rekommenderar att du avmaskar dina djur i första kvartalet varje år.
Ska du på en SGF-utställning måste du ha avmaskade djur för det året du går på utställning. Alltså om du ska på utställning iår så räcker det inte med att du avmaskade dina djur 2008, det måste ha gjorts för 2010.
Nu går det skit bra.. eller jaa. vi behöver inte ta i nackskinnet. för de börjar bita på sprutan så då trycker jag bara in avmasknings-grejen. sen äre bara lite godis och sen in i buren. mycke lättare än att "tvinga" dem..
OM avmaskning skall göras vilket medel o dosering skall jag ha?
min gerbil blev sjuk och han fick ta sprutor varje dag och tvätta sig men efter ett tag tog han tag i sprutan själv:)

Ussh nu är det dags för avmaskning här hos mig, har aldrig gjort detta förr så vi får väll se hur det går…