Upphittade Gerbiler
Hej. Jag fick hen två gerbiler igår. En kollega till mig hittade dem i skogen då hon var ute och gick. De kom fram ur gräset och nosade på hennes fötter. Nu är de hos mig i väntan på ett nytt hem som de ska få flytta till nästa vecka.
Men, under tiden, hur tar jag hand om dem på bäst sätt? Jag har möss så jag har gett dem samma mat som mössen och äppelkvistar och färska grönsaker. De har fått en del av mössens leksaker oxå.
Ngt mer jag borde tänka på?
Sarah
Bra av dig att ta hand om dem tills vidare! 
http://gerbiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=aab634ea-ed56-4b3b-9454-f81146b31fa7&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup
kanon av dig och henne!
Eftersom de har vistats ute så bör de avmaskas eftersom de kan ha smittats av andra vilda djur. Gerbiler kan vara värddjur för andra arters parasiter nämligen.
Ge dem inte för mycket färskt, de kan få diareé.

ute ? har någon bara släppt dem där och lämnat dem med flit ?

jepp, utslängda. gömde sig i det långa gräset och kom fram och nosade på henne. två supertrevliga hannar. en svart och en tan? tror jag att det är.
tyvärr får de inte så mycket grävmöjligheter hos mig, men de får det bra i sitt nya hem nästa vecka.

Men vad , folk är ju inte riktiga . Vad arg man blir , så kan ju inte bara göra . Fattar inte hur såna kan sova om nätterna 
Vilken otrolig tur att hon hittade dem , vad är oddsen

ja folk gör en förvånad ibland:(

:) de springer omkring på min köksbänk och gräver i blomkrukor nu när jag fixar i köket, förvånad över hur trevliga och sociala de är. de är fina i hullet och blanka i pälsen. kan inte ha varit ute länge. speciellt inte sftersom de höll ihop ute. men någon måste ha tagit väl hand om dem innan, hur kan de bara släng ut dem sen?

Det finns inget som heter tan i gerbilvärlden. Så den andra har nog nån annan färg :)
Det är helt oförståeligt hur folk bara kan kasta ut djur sådär.. Jag har oxå en sån.. hon o hennes nu avlidna kompis satt utkastade i en gallerbur i regnet utanför Uppsala.. Man blir bara så ledsen..
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
tan kan kanske vara nutmeg? eller DEH?

Svårt.. tror honeyfärgen är närmast tan iaf
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

# 8 ja, det är verkligen rätt ord . man blir verkligen ledsen
stackars dom
om man skaffar dom får man väl ta hand om dom!!
men tänk om dom har smitit??

svårt att tro att de smiter och tar sig in iskogen och håller ihop…

Det är i alla fall hem till oss de kommer nästa vecka där de kommer att få ett bra och livslångt hem :)
härligt!

vilken tur dom har haft, inte alla gerbiler som släpps ut hittas.
hur fan kan folk göra så?? en gerbil ute i det vilda dör ju på nolltid, av antingen värme, köld, regn eller att den blir uppäten eller ihjältrampad, eller tuggar i sig nåt opassande :( om man jämför med folk som lämnar katter så har dom ju åtminstone nånsorts chans att klara sig, om dom redan är vana utekatter.. Men redan det är ju oförlåtligt.

#18 Det hittas ju väldigt många tamdjur varje år. Allt från marsvin, råttor, hamstrar till större djur. Och då finns det ju troligtvis ett stort antal som tyvärr aldrig hittas och går ett annat öde till mötes.