Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: ot-fiket
Läst 1642 ggr
Ellenfyrkant
0

Sluta handla i djuraffärer !

Sluta handla på djuraffärer !

Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.

Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.

Så, för att komma till mina frågor:

Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?

Mvh Ellenfyrkant

[Tassy]
0

Jag är delvis enig med dig. Djuraffärer som jobba för rätt sak ska stödjas, för affärerna kommer alltid att finnas, vare sig vi vill eller ej. Det gäller i stället att uppmuntra dem som gör ett bra jobb.

Personligen handlar jag väldigt sällan i djuraffärer då maten kommer ifrån vanliga affären och sanden ifrån biltema, men mina jirdar behöver specialsand och jag behöver få tag i rätt spån som jag inte är jätteallergisk emot, som jag då köper i djuraffär. Men när jag handlar, då försöker jag vara så noga som möjligt med att välja rätt, tyvärr styr plånboken lite just nu då det är skralt, men men..

cecilia34
0

Jag köper inte heller särskillt mycket i djuraffärerna , men ibland behöver jag köpa vissa saker som bara finns där och då gör jag det men väljer som sagt med omsorg vilken djuraffär jag handlar i . 

Brukar få åka en bit till den jag handlar i , även om det finns andra på mycket nära håll , för den känns bättre än de som finns  i närheten .

Jag tycker djuraffärerna kan ägna sig bara åt att sälja tillbehör och

saker och låta seriösa uppfödare sköta djuren .    Glad

Det borde vara lag på det

Emelie-tex
0

Jag kommer inte sluta, jag åker till en affär som har lyssnat på min kritik och som ändrat djurhållningen mer och mer ju mer info de får av mig.

De är även så pass vettiga att de lyssnar på vilka tillbehör som är lämpliga till vilka djur osv.

Sen jag började handla där så har bland annat gerbilerna fått

* större utrymme

* mer rör och liknande

och dessutom

* de tar nu inte bara hänsynt till att det ska vara två som säljs, utan att det aldrig ska blir bara en kvar

* de har dessutom byggt glas runt rummet så man måste ha med personalen för att gå in till djuren

* de köper inte från "mass uppfödare" utan istället 2-4 olika småuppfödare och finns det inga gerbiler, så säger de det istället för att köpa in från "masslager"

* de säljer inga djur till reptilmat (medvetet)

* de tar bra priser för djuren

och mycket mer. Så istället för att bojkotta alla affärer, kan man se vilka som vill ändra sig och utvecklas.