Mjölkkartonger
Hej på er.
Mina gerbiler äääälskar ju att gnaga sönder kartonger och toarullar av alla de slag. Men de börjar ju ta slut för mig trots att jag samlar.
Kan man ge dem mjölkkartonger (ursköljda såklart) eller är de inte bra? Någon som vet?
Tänkte jag skulle bygga ett litet "slott" till dem av mjölkkartong. Med olika höjder osv.
/Charlotte
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
jag skulle inte ge dem sånt "vaxat" papper som insidan på kartongen är, men ärligt har jag ingen grund för det.. nån som kan fylla i? :p
mina blir glada över ett enkelt ark papper att gnaga på också..

Du har inte provat att lägga in en hel toalettrulle? Det håller sig en stung och dom har väldigt roligt :P
Mjölkpaketet kan jag tyvärr inte svara om…

Det är väl plasthinnan på insidan som kanske inte är så bra. Det finns ju makaronkartonger,skokartonger,äggkartonger mm du kan använda. Be släkt o vänner att spara,till och med min granne kommer med kartonger. Fråga i affären om de har nått kartong "skräp". De är väldigt duktiga på att göra av med det man lägger in..o snabbt går det!

Allt som inte har plast på sig kan du lägga in. Alltså inte mjölk o sånt.. men emballage från saker du köper o liknande. Plocka bara bort tejp o sånt så kan du ge dem i stort sett vilken kartong som helst. Jag brukar ge mina papptallrikar med lite godis på. Då blir det två flugor på smällen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

hm jag har för mig jag läst tidigare här att det går bra att ge de ursköljda mjölkkartonger..(jag med mitt superminne) för jag har ett svagt minne att jag frågade med om det gick bra..
vad skulle hända om de gnagde på det?

Jag skulle inte ge det eftersom plasten på insidan kan lossna ganska lätt och då fastna i magen på dem.
Does it become a walk?
/Ida
Men äter de verkligen utav kartongerna eller gnager de bara sönder dem?
Hel toarulle, menar du med allt papper kvar på? Det kanske kan bli kul :-)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

jag kan ha fel men jag har faktist också läst att just mjölkkartonger ska vara ok, att det "vaxet" som är på insidan ska vara helt ofarligt. För det är ju inte en plasthinna.
Men som sagt jag kan ha fel. Men vi har gett mjölkkartonger till gerbiler och det har aldrig varit någon fara, men det kanske man inte ser heller?
Jodå de har en plasthinna, jag har själv dragit bort några ;) prova att pillra lite så hittar du nog snart en tunn plasthinna. Fast det kanske är olika beroende på vilken tillverkare som gjort kartongen? en del kanske bara är vaxade? Nu blev jag osäker.
Men kolla om det går att få loss någon plasthinna helt enkelt, annars är det ingen fara att ge.
Lycka till med dissekerandet av kartongen 

oj vad rädd jag blev nu, hoppas de inte tagit skada av mjölkkartongerna vi gett dom! 
Ja ja inga mer mjölkkartonger från och med nu då om det kan vara så att det är skadligt. Ger hellre inga alls tills jag får raka besked om att det är OK. Man vill ju bara göra det bästa för sina djur och jag trodde verkligen att mjölkkartonger var ok.. Känns hemskt nu!
ingen fara på taket, risken är minimal att något skulle fastna i magen på dem, men det är dumt att chansa.
Mina fick också mjölkkartong innan jag visste att det var plast i.
Huvudsaken är ju att vi vet nu och att ingen skada är skedd 

Jag har en hel del fördelar när det gäller burar har jag märkt haha :D Min låtsaspappa jobbar på en plexiglasfirma, och ska göra ett tak till mitt akvarium av plexiglas med hål i.
Min mamma jobbar i affär där det finns MYCKET kartong, perfekt för gerbisarna ;)
Ska hämta dom någon gång denna veckan troligtvis!
Hur är det med målartejp/maskeringstejp, går det att använda till att tejpa ihop massa tomma toarullar? Eller är klistret kanske giftigt? Skulle vilja göra en liten labyrint åt dom av toarullarna :)

Det är bättre att du gör små jack i toarullarna o fäster ihop dem på det viset. Tejp är inte bra.
Does it become a walk?
/Ida
jag brukar ta maskeringstejp då jag gör hus och sådant, men jag låter de husen få stå i 1 vecka så att jag vet att limmet är torrt (har testat mig fram och 1 vecka på den tejpen jag har är det tort, provat att lossa tejpen ibland och kännt efter)
visserligen så gnager inte mina just där tejpen sitter utan de gnager hål på sidorna tills stort sett enbart tejpen finns kvar, men det är mina 2 filurer med, kan inte lova att alla gör likadant
mina får allt från äggkartonger till paket med makaroner och glasstrutar i, men jag hinner inte släppa ner 1 kartong innan den är borta
la i 1 äggkartong till dem (18 pack) sedan tittade jag till mössen och råttorna när jag tittade tillbaka till gerbilerna så var nästan hela kartongen borta, de gnager väldigt fort, men de gnager väl igen de 1,2-2 åren som de inte har bott hos mig utan en annan som bara la ner någon kartong lite då och då
Jag har en fråga ang. glatta "behandlade" kartonger.
Till exempel för tepåsar, makaroner m.m - är det okej att ge såna?
Alltså inte sånt som har en plastfilm i sig, utan just bara kartonger med "lite glatta" ytor, jag är inte helt säker på vad/hur dom framställer sån yta på kartonger, e det nån slags impregnering så kanske det inte e så bra, eller är dom ofarliga?

#17 Det går alldeles utmärkt
Does it become a walk?
/Ida

Schysst tips :) Vi har börjat få full våran tunna med kartonger (från makaronpaket osv) :D
Så stoppade in ett par hos gerbilerna och nu har dem jätteskoj med att gnaga på det :)