tips i sommarvärmen?
Hej!
Hur vet man om det börjar bli för varmt hos gerbilerna? Och har nån nåt tips om vad man kan göra då?
Blev lite bekymrad nu när det varit så himla varmt ute.
Jag har inte märkt av att dom skulle ha agerat annorlunda på nåt sätt, men bytesdjur visar väl inte svaghet i första taget heller. Vill ju hinna svalka av dom innan dom kommer till stadiet att lägga sig på sidan och flämta (om gerbiler gör så
).
I terrariet finns en lång hylla längst upp vid ventilationen så dom har möjlighet att gå dit och "fläktas", men dom hänger inte där mer än vanligt.
Såå - kort: Nån som har råd, tips eller synpunkter? 
för att hålla koll på värmen finns det termometrar som man kan köpa i djuraffären. De ät svarta och platta, som en remsa. Man klistrar den på utsidan av terrariet och då visar den hur varmt det är inuti :) Har en sån på ett av akvarierna till gerbilerna :)
http://www.akvariumbutiken.se/termo_hygrometrar_63/exo-terra_digitaltermometer_20-42c_2409.html
För att kyla ner dem så finns det flera knep, men kommer inte på några just nu. Får be någon annan att svara på det :)
Har du bra temperatur i rummet 18-25 C och buren inte står i direkt solljus samt har god ventilation så ska det inte vara någon fara.
Jag ser tecken på mina när det tycker att det är varmt genom att de blir slöa och släpar ut bomaterialet ur sovhålan. Men oftast hittar jag dem på rygg, solandes
Jag har det dock svalt, bor i en källare och burarna brukar få en del sol på sig ibland. Eftermiddagssolen gillar dom!

Hihi , solandes . Bra att få veta det , jag hade nog fått hjärtsnurp om jag hittat dem på rygg och inte vet att de bara gottar sig ? .
Man är ju den nojiga sorten

Det var en toppenide med termometern . Ska jag baske mig införskaffa ?

Lägg in en kruka i frysen en liten stund (verkligen en liten stund) och sen får dom den, kyld och bra :)
#5 bra tips :D Ska tänka på det senare i sommar om vi får för varmt här :)
Ok toppen!
Jag har funderat på en sån klisterremsa tidigare, men det har inte blivit av, har inte varit så akut heller förrän nu när värmen kommit.
Angående att släpa ut bomaterial är det rätt svårt att se, den lägsta nivån på spånet i terrariet är 30 cm och på det högsta stället är det 50 cm, och i detta spånlandskap har dom tusen gångar och hålor, men dom beter sig som vanligt så jag känner mig inte så orolig.
Sola på rygg? haha ja jag hade nog oxå oroat mig om jag sett dom ligga på rygg i solen
nu är terrariet visserligen inte i direkt solljus, men ändå
Kyld kruka lät som en jättebra idé! Förut när jag hade chinchilla så kunde man göra diverse lösningar med "säkrade" kylklampar, men det verkade inte vara nån bra idé för gerbilerna, men det där med krukan ska jag absolut prova om jag märker att det blir för varmt.
Tack för alla tips! 

Men gerbiler är ju ökendjur, så dom är väll väldigt bra på att hitta svala ställen och vet hur att bli svalkade, för har lite svåriheter att svalka mitt rum, det är liksom inte jäättevarmt där men endå?
nja, gerbiler lever ju i underjordiska, mycket svala sandgångar normalt. De är väldigt värmekänsliga och dör lätt av värmeslag.

Shit , dör ?
Men vad ska man göra för att det inte ska bli för varmt ?
mina står inte i soljuset och jag har uppet fönster i vardagsrummet och ser till att de har svalt rent gott vatten .
finns det nåt mer man kan göra i rummet ?
Alltså håll bara hyffsad temperatur i buren så är det ingen fara. En stor petflaska med kallt (ej fruset) vatten kan man lägga in i buren om det skulle bli extremt hett någon dag. Det viktigaste är att inte ha buren i direkt solljus eller liknande då den blir som en bakugn..

ok .
jag har sett att de är kanske är pytte slöa här och där men i övrigt som vanligt . en termometer som sagt måste införskaffas :)
Nämen gud vilka härliga bilder! helt underbara! haha 

ja , iskall ser ju för go ut 
Min lilla Riffan ligger och solar. Dock kan hon inte göra detta länge då jag flyttat buren för att har gjort om på mitt rum nu men under hela våren då jag gick upp till skolan så drog jag upp persienerna (endast för henne, gillar att ha dom nere på morrnarna) mellan sju och åtta för då hade hon sol i detta lilla hörn och då låg hon där så skönt.
Blev dock vääldigt rädd första gången jag hittade henne solandes.
ang hennes öga bara, hon har problem med det ibland (det är lite lätt irriterat) så det är tårar som är det lilla röda som är där om ni undrar.
lovisa
åh va mysigt Riffan såg ut att ha det där!
alldeles ingosad i spånet i solen! härligt! 
haha japp, hon älskade det. Hon flyttade ut lite papper dit bara för det ;)
lovisa

ah , vad gott hon har det , snuttan 
Tycker verkligen om Tassys bilder oxå :) Ananas ser ju död ut.. , ;p
lovisa
haha ja jag va själv tvungen att fråga andreas om hon var död på bilden först! men jag såg henne många gånger i livet efter den bilden ;)