Ung och vuxen gerbil
Vet inte vad som direkt klassas som en vuxen gerbil.
Iaf så skaffade jag 2 gerbils idag från ett par uppfödare, båda är honor, ena är lite över 1 år gammal medans den andra är cirka 5 veckor tror jag.
Matat dom med sockerfri müsli och båda har ätit.
Försökte med torkade äpplen jag gjorde, men dem smakade bara lite på den, hittills iaf.
Den på 1 år tar maten från ens händer och verkar också vilja komma ut ur buren. Jag undrar lite om när jag kan lyfta över henne till sängen så den får springa runt där?
Måste först lära mig lyfta dom, så om någon har tips om någon guide om hur man gör det så uppskattas det mycket.
Den på 5 veckor verkar vara rädd, jag har låtit hålla framme en bit müsli och den har närmat sig med bresade bakben och varit föriktigt fram, men aldrig tagit matbiten.
Den verkar nu senare på dagen ha trängt in sig i ett hörn där den sitter eller ligger med toapappret från uppfödaren. Känns nästan som den inte trivs eller vant sig än.
Det jag också är lite orolig efter är att den på 1 år brukar springa runt lite här och vart i buren, brukar hoppa upp på huset jag har och ner igen osv.
Men där mitt i allt brukar den springa på den lilla gerbilen som då svarar med att pipa (som jag läste här, att det gör ont, eller rädd).
Har hänt ett par gånger nu.
Enligt uppfödarna så ska dom passa bra ihop, då dem redan levt några dagar tillsammans.
Funderar också hur mycket vatten dem brukar dricka? Hittills har jag inte sett någon av dem dricka.
Jag har en vattenflaska som båda når upp till, hade ibörjan också en liten skål med vatten men den blev fylld med spån efter att dem grävt flera gånger så nu har jag inte vattenskålen där.
Annat jag har i buren är som sagt huset, en toarulle, matskål, en stor träbit i kanten dem kan springa upp på och ett sandbad.
Men hej :) Var mej du köpte dem av :D
Den lilla är nog fortfarande lite rädd för Polly, men det har funkat bra ändå. Polly är allmänt lite hårdhänt så kan ta ett tag för den lilla att vänja sig helt med henne. Har i övrigt sett dem sova tillsammans och Polly har tvättat den lilla ofta så är nog ingen fara :)
I övrigt så behöver lilla Imagination lite tid att vänja sig, hon är så ung ännu och är nog lite osäker då det hänt så mycket den senaste tiden med flytt från mamman och in med Polly som inte var så snäll i början. Så ta det lugnt bara med henne och låt henne ta det i sin takt så ska du se att det släpper efter ett tag :)
De dricker inte så mycket, en flaska kan räcka i flera dagar, även om vattnet bör bytas varje dag. Men sålänge de verkar må bra så dricker de mer eller mindre :) Båda är vana vid flaska så ska inte vara några problem :)
Lycka till med dem och fråga på bara om det är något :) För övrigt ska jag försöka fixa så du kan få Pollys stamtavla snarast iallafall :)
Oj glömde, vill Polly komma ut så ta ut henne imorgon, då har hon vant sig vid buren och i övrigt så älskar hon att komma ut :)
Glömde även säga: Om Polly är hårdhänt så är det pga att hon vill försäkra sig om att hon är dominant. Hon har alltid varit väldigt noga med det och hon tar i ganska hårt när hon tillrätta visar Imagination. Hon har aldrig visat tendens till aggressivitet men hon är väldigt tydlig med vem som bestämmer :)
Ok ja de brottas lite då och då :)
Vad kul, hoppas hon sköter sig ;)

Tog ut Polly på sängen några minuter, men var lite rädd att hon skulle hoppa ner från sängen (cirka 50 cm kanke, till golvet) då hon tittade neråt ett par gånger.
Är det säkert eller ska jag stoppa t.ex kuddar nedanför?
Tänkte om man köper någon liten hage eller något.
[edit] Ja, nu vill då Polly ut då hon står på huset och krafsar lite med tassarna på gallret. Men en sak de både gör en hel del är att gräva i hörnen, fastän det inte är något spån där då dem just grävt bort det, så forsätter dem göra det, varför gör dom det?
[edit #2]
Hmm, behöver dem tillskott av C-vitamin? Isåfall vad kan man ge? Min syster ringde och gav mig förslag att dem på grans gav dom drops i vattnet. Bör jag inskaffa det?
Hon brukar kolla ner och det är ganska vanligt, men sålänge hon inte verkar sugen på att hoppa ner är det lugnt :) Håll ett öga bara och fös bort henne från kanten om hon verkar för intresserad av golvet ;)
Att de gräver i hörnet kan vara att du har för lite spån åt dem. De bodde ju någon dag i en miniduna och innan dess i en delningsbur så de har inte haft så mycket spån på några dagar. Har du otur kan de bli ett beteende som inte försvinner så ge dem massa spån att gräva i!
De behöver inte C-vitamin. Går också på grans och har jour i smådjurhuset, normalt sett ska vi inte ge c-vitamin mer än till marsvin och chinchilla. Så nej, köp inte sånt för det är bara överflödigt även om de inte tar skada av det :)

c-vitamindroppar som finns för smådjur är ingen idé att ge heller.. det försvinner inom några minuter när det utsätts för ljus.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Aha ok ,tack :)
Gav de iaf ytterligare mer spån, så de har spån upp till deras tak på huset (ca 30-40 liter enligt påsens beräkning :))
låter bra det :)

Jo, men vet inte om det redan är försent då jag tycker det är ganska så mycket spån nu, men ändå så håller Polly på att gräva på väggarna. Hon har grävt ner sig en bit till golvet nu och sitter i sitt hål där och gräver för fullt mot väggen.
Tänkt mig dock söka akvarium jag kan köpa till dem.
ja om du vill så kan jag ha akvarium till salu om nån månad, men kan ju ta ett tag och beror på lite.
Ja men spara toarullar och sen gräver du ner massa rullar, det kan hjälpa.

Aha okej :)

Testat gräva ner lite toa rullar osv, men dem har grävt upp det, gnagat sönder och sedan forsätter de att krafsa i golvet och väggarna i båda huset och i buren.
Just nu vill inte Polly sluta, dem verkar vara helt pigga.