Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1111 ggr
Neoos
0

Vad anser ni om kull?

Jag funderar på att ta en kull på en av mina honor, hon är vacker och har ett otroligt bra temperament (skulle troligtvis komma väldigt bra till i pet utställning ifall jag skulle ställa ut henne, enligt uppfödaren). Nu är inte jag medlem eller uppfödare i svenska gerbil förningen (tror jag väll det hette?) så jag kan inte få en stamtavla på kullen. Men vad tycker ni, ska jag ta en kull på henne endå?

Jag har aldrig avlat på gebiler förut men känner att det skulle vara någonting jag vill testa, kanska jag kommer vilja fortsätta med det? vem vet, man kan aldrig veta innan man testat eller hur :)

jule
0

Det finns fler föreningar än Svenska gerbilföreningen så jag tror inte nån av oss här kan veta vilken förening du menar. Vad hette uppfödaren? Om det var en uppfödare från SGF verkar det konstigt att du inte fick med stamtavla.

Neoos
0

Trodde det bara fanns en förening hahah, är iallafall inte med i någon sorts gerbil förening som gör så jag kan ta stamtravla på en kull

Jag sa inte att min hona inte hade stamtavla (för det har hon). Hon kommer ifrån en kunnig uppfödare som är medlem i SGF.

jule
0

Hm ja jag läste om nu o det verkade som om jag tolka fel igår. Bra att du fått stamtavla på henne.

Har du hört med hennes uppfödare om vad denna tycker om att avla på din hona?

Neoos
0

jo förstod att det vart lite fel :)

När jag köpte mina två gerbiler av henne så sa hon att det är tillåtet att avla på den honan och att hon även skulle hjälpa mig med parningen, jag har inte pratat med uppfödaren nu om att para min hona eftersom jag inte har bestämt mig än ifall hon ska paras eller ej.

[Tassy]
0

Om du har fått klartecken av uppfödaren, har en bra hane som passar, läser på ordentligt om vad avel innebär och sådär så är det bara att tuta och köra. Du behöver inte vara med i en förening för att avla.

Det viktiga är att uppfödaren har sagt ja, och framförallt att du vet vad du ger dig in på. Du ska kunna behålla alla ungar, vara beredd på eventuella problem och hålla koll på vilka gener du ska undvika att korsa till exempel. Även tecken på missbildningar och vad du ska göra om det dyker upp bör du ha koll på, för att dra några snabba exempel.

Neoos
0

Jag har läst mycket om avel men har fortfarande lite kvar att lära mig, finns det någon bra artikel som du kan tipsa om som handlar bla om korning med generna och tecken på missbildningar?

Men om allt går som det ska nu så blir det kanske småttingar till hösten, sjukt kul! Skrattande

[Tassy]
0

Hmm, någon såpass djupgående artikel tror jag inte att jag har hunnit/tänkt på att skriva faktiskt.

Men om du vill så kan jag dra det mest grundliga för dig via PM, msn eller liknande. Glad

Neoos
0

Ja det skulle vara jätte bra om du kunde PM:a mig Glad