LÖSS, HJÄLP!
Hittade för några timmar sen löss på min lilla Keyline. Hon bor ensam just nu (tur i oturen) MEN det bor en hel del andra gerbiler i samma rum.
Keyline har jag duschat av nu, hon bor i en störere transportbur nu då jag sanerade hennes akvarium och har börjat sanera de andras också. är mycket noga med vad hon har kommit i kontakt med och rummen hon varit i. Mina bebisar bor som tur är i sovrummet och ska evakueras till Luleå imorgon för säkerhets skull.
Har ni fler tips?? Jag ringer veterinären direkt jag vaknar imorgon, idag var jag tyvärr 5 min sen….
alla gerbiler förutom keyline flyttas till luleå under veckan, de flesta kommer med imorgon
Vad är det för typ av löss? är de små röda jäklar? säker på att det inte är loppor?
Ut med allt spån, sanera alla burar för säkerhets skull. 
de är små röda krypande saker :( Så inga loppor tyvärr :/ tur dock att vi nyss läst om ohya på skolan :( Har en sista bur kvar att städa nu, sen är det finito, och imorgon flyttas ju alla ut ur lägenheten (inte hon med löss då..) så jag HOPPAS att ingen annan behöver få löss :( Men vad vi sett är de lusfritt i alla andra burar och på alla gerbiler.
Åh nej fy tusan! Håller tummarna! Kolla igenom hö, halm, spån, mat, rubbet :(
Grejen är tyvärr ofta att de inte blir röda och synliga innan de har sugit blod, så de kan ha smittat fler burar :(
ok men ska kika igenom allt, ska kasta kaninernas hö då de ändå ska flytta ut nu.
Veterinären imorgon 15:00, hoppas på det bästa, men hon kommer vara ensam i lägenheten framöver.
Kollat alla gerbiler idag igen och inga löss än heller, ska kika varje dag nu. tror Keyline gått med löss ett tag, har varit så uppe i skolarbetet så har inte hunnit med :S Så jag håller alla mina tummar att lössen håller sig till henne!
Löss och loppor är ganska stor skillnad. Har du löss har du väldans tur vill jag påstå… det är lättare att bli av med! Löss lever liksom på värddjuret medan loppor lever på andra ställen och bara går dit för att äta ibland.
Eddie drog ju in lopper här men det borde du inte ha fått med dig… dessutom var det små svarta hoppande saker. 
Lösningen är att städa, städa och städa lite till. Gör dig av med alla träsaker i burarna och låt dem inte ha annan inredning heller. Sen skaffar du typ aspflis eller alspån och fyller på med väldigt lite i varje bur efter en nogrann städning. Efter det så är det "bara" att fortsätta storstäda varje eller varannan dag. Jag skrubbade buren, bytte spånet, diskade vattenflaskorna och gav ny kartong varannan dag. Deras bomaterial bytte jag varje dag.
#7 jo pådet sättet är ju löss bättre, de är tydligen människobitare också… kan säga att desinfektionsmedlet aldrig är långt borta nu! Det är typ vår främsta utgift nu..
Var hos veterinär nu så har behandlat keyline så vi hoppas… de var lite okunniga tycker jag men fick nå medel som ja skulle droppa på henne. Sen sa dom att jag ska droppa på ett djur så fort jag ser att de kan ha fått lössen. Så skönt ändå att ha behandlingen nära! Har städat nu och det gick över 1 lite desinfektion till det…. spolade rent med det så att säga! Hon har toalätt nu och kommer byta på nån dag igen… de som är i luleå nu får bytt på fredag och då får alla toalätt. Kan inte får tag på nå aspflis eller så :( har inte sett det på länge heller, finns väl ingen marknad för det.
Kommer städa i flera veckor nu för säkerhets skull.. känns tungt men tur att det är lov iallafall!
#8 Loppor går också på människor… det blir precis som stora bromsbett. 
Va försiktig med medel bara… vad fick du för något? Gerbiler är känsliga och kan lätt dö istället om man överdoserar eller bara har otur. Den största faran är dock att gerbilerna putsar varandra och faktiskt når nacken med tassarna när de putsar sig själva, så kan de lätt slicka i sig lite medel och då är det kört.
Stronghold fick jag, hon verkar må bra än iallafall, men håller extra koll. Vet att det är en risk men blir hon bra är det värt risken.
Jo vet, loppor är förjävliga :/
gerbiler tål inte stronghold 
#11 jaså? ok då får vi se hur det går, men hon verkar ju må bättre nu efter hon fått det… ja men då håller jag tummarna bara då! Stog ju till och med i deras bok att de behandlat gerbiler med bra resultat med stronghold förut :S
#11 vad i stronghold tål de inte? kan vara intressant att veta för framtiden!
#11, har du någon vetenskaplig test på det eller är det bara dina egna erfarenheter/spekulationer?
Och vad skulle du göra i liknande sits? Avliva gerbilen? Gå till veterinären igen och få samma dos? Det finns liksom inte så mycket mer att göra än att prova.
Det är jävligt psykiskt påfrestande att ha löss hemma. Dessutom när man har djur som inte har det men som finns risk att de kan få.
hmm ok nu ska jag försöka förklara: vi har en jobbig sits då vi har ungar + friska djur hemma som vi är jätte rädda att de ska få löss. vi har ingen veterinär nära som vet exakt vad de gör egentligen. dessutom är vi rädda att vi själva ska få löss så stämningen är jätte spänd.När vi får höra tt det enda läkemedel vi kan få ut är ett som gerbiler inte tål känns det inte så kul, ska man liksom behandla med det om någon fler får löss eller ska vi låta dem tyna bort? Det är ungefär vad alternativen är just nu.
#14 vet att du är lite spänd och lättirriterad men tagga ner, de löser sig! hoppas jag……..
Vill återigen påpeka att alla de som ej har löss bor i luleå nu och Keyline är instängd i badrummet i en miniduna med bara toa-lätt, mat och vatten. Städar runt henne varje gång jag är inne och buren ska städas varannan dag nu.
De andras burar städas också ca varannan dag. Ska inte säga för mycket men det känns ganska lugnt där. Hade de fått löss för två dagar sen borde vi sett det nu. Keyline verkar ha haft det ett tag (har itne kollat så noga men enligt veterinären ser såren inte helt nya ut så hon kan ha gått några dagar före med löss. Har sett hur lössen ser ut så kollar noga efter dem!
OCh pratade med min lärare i djursjukvård. orsaken till att bara keyline har drabbats kan mycket troligt vara att hon var nedsatt sedan innan, hon har varit förkyld i omgångar och är sedan tidigare känslig för spån. Dessutom bor hon ju ensam just nu och har itne varit direkt glad över det.
Keyline fick sin bur städad nyss, stötte inte på några mätta löss i buren som jag gjorde igår, men hon har fortfarande löss på sig såklart. Sköljde hela buren med så varmt vatten det gick, dränkte den sedan i sprit och hällde i nytt material. Hon fick en toarulle och OM hon blev glad! Hon är mycket piggare och vill ut ur buren desperat. Medlet borde ha börjat verka nu och hon verkar inte må dåligt av det än.
Så: Keyline mår bra, lössen har en hård match framför sig och jag har aldrig städat såhär många burar såhär noga på 4 dagar!
#14 Nej, jag råkar nu inte vara forskare i ämnet, jag har ingen klatchig examen eller titel.
Jag personligen skulle försöka få tag i ett medel som jag tyvärr inte minns namnet på nu, men min kille använde det på veterinärs inrådan till gerbil då medlet verkar genom att kväva lössen med naturliga produkter som inte skadar gerbilen. Inga kemikalier som ger dödliga kramper med andra ord.
Klart som attan att det finns alternativ till stronghold som är såpass starkt att det kan döda kaniner! Föreställ dig resten själv, på en liten gerbil som inte klarar annan antibiotika än bactrim då de riskerar att dö i kramper, och det finns vetenskapliga studier som styrker att gerbiler har väldigt låg tröskel emot mediciner generellt.
Även om det är psykiskt påfrestande så finns det ingen som helst anledning till att sura ur när någon försöker hjälpa.
Självklart ska ni inte låta djuren tyna bort eller avliva dem, ge mig en enda anledning till att jag skulle föreslå det?
Just nu är jag mer än lite arg.
lämnar själv tråden då jag anser att det spårar ur, vi förstår helt enkelt inte varandra.
#19 Kan du fråga din kille vad det heter?
Enligt min åsikt har din kommentar i #11 inte någon hjälpande anda. Du kunde istället skrivit att det finns något annat medel. Hur ska vi kunna veta något om veterinären säger att vi ska använda ett medel men det inte är bra. Vad ska man använda istället t.ex. Dessutom har vi hört att medel som finns receptfritt på apoteket inte är bra alls så var kan man få tag på ett medel som är receptfritt och går att använda? För som skrivet tidigare så är veterinärerna här inte så bra på gnagare (speciellt gerbiler/möss etc), det säger en hel del när man ringer och de inte vet vad en gerbil är för något :S
Sen att jag blir sur, det är jag ledsen för och jag kan bli lite "grumpy" ibland. Men tänk på det jag skrivit tidigare i detta inlägg. Försök ge alternativ, istället för att bara säga "det är dåligt".
Jag ber om ursäkt. Förstår att det är jobbigt för er med detta. Jag har betett mig klumpigt.
Sprayen heter krypfri och består mest av äggvita. Köptes på djurmagazinet.
Tack så mycket Tassy 
Jag ber också om ursäkt för mitt beteende, "hänvisar till mitt pm"
#24 Har läst och svarat nu, allt gott. 
Hoppas att allt går vägen nu för er. Sprider det sig till ungar eller liknande så prova "krypfri" eller liknande först i stället tycker jag, då det är större risk att de dör av strongholden, och det vill ju ingen av oss.
#25 tack så jätte mycket för tipset :D har aldrig hört om sprayen innan! Ska köpa direkt, är ju super om jag kan använda det på de andra istället om de får löss, speciellt ungarna!
Varsågod!
Säger samma här i tråden som till vikke på pm: jag tänkte mycket mer än jag skrev ut först, så det blev aningens fel först :S
Vi var på djurmagasinet i luleå, där hade de inte sprayen. Ska kolla i piteå imorgon (djurshoppen, djurmagasinet eller häst & hund) borde ha det tycker jag. Annars blir det beställa, men det tar ju över en vecka säkert innan det kommer hem..
Det jag läste om sprayen så verkar det vara hur bra som helst. Då vet man vad ska använda i framtiden ifall liknande inträffar :)
Hoppas att någon har!
Annars kan vi ge oss ut och leta här och skicka på posten, tar bara 1 dag ju 
#29 skulle ju vara toppen :D Säger till om vi inte hittar, ska ge oss ut så fort de öppnar!
FRAMSTEG! Keyline har inga synliga små kryp på henne, stort framsteg på 2 dagar! tidigare så kryllade det nästan på ryggen och nu kan jag inte se en enda! Städningen fortsätter dock som vanligt och hon kommer bo i "karantän" fram tills bebisen hon ska bo med är 6 veckor, 3 veckor till alltså!
#29 Hittade inget på djuraffärerna, skulle vara snällt om du kan skicka det om du hittar det! Annars beställer vi så snart som möjligt!
#32 Då ska vi kolla på djurmagazinet här och se om de fortfarande har hemma. Dumt att det är helg, annars hade vi kunnat fixa på momangen 
jo, helg är inge bra i sådana här situationer :/ Men jätte bra att du kan kolla!
Vi var iväg i måndags och kollade, men det var ingen som hade längre, de rekommenderade att köpa via nätet
tanten på djurmagazinet yrade om att kemikalieinspektionen hade satt stopp för alla såna medel som direkt dödar löss, hmm.. Hängde inte med riktigt i vad hon yrade i.. menmen, det fanns inget här längre. 
ok tråkigt :( Jaja vi får beställa! Nu verkar det då vara lusfritt, Keylines sår har läkt ihop och hon mår så bra så :) Ingen annan verkar drabbad, men keyline bor separat fortfarande och alla ska saneras på fredag/lördag :)
Härligt! Hoppas att skiten håller sig borta nu! 
#37 ja det hoppas jag med!
Hållar tummarna att dem inte kommer tillbaka, så skönt att dem r borta :)
//Elin