Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1366 ggr
Heidii
0

Röd hud ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej..

Jag behöver verkligen hjälp!! .. Eller rättare sagt råd!

Jag har två gerbiler som blivit frånstötta från sin mamma sedan 2 veckors ålder, jag har handmatat dem och de har sovit bredvid mig men har självklart en egen bur också. Men nu är det så att kullen är strax 6 veckor och dessa två är betydligt mycket mindre än de andra, dessa är ca 2 cm långa endast.

De sover helst när de är i buren, men när de är med mig springer de omkring och härjar men älskar även att mysa i flera timmar.

Men den ena har mamman brutit benet på, vilket hände för några veckor sen .. men börjar bli bättre!!

Men nu är de så att dessa inte tvättar sig själva, ser jätte snutsigt ut vid dess könsorgan, vad gör jag ?

Och de har även väldigt röd hud, inte på nosen utan endast huden.. kan det vara någon slags allergi ?

.. Är inte jätte påläst när de gäller allergier, tyvärr.

/ Heidii

[Tassy]
0

Aj! Mamman tvättar ju ungarna i rumpan. De kan ha fått frätskador av urin och avföring. Hjälp dem att tvätta rent med tops eller liknande med ljummet vatten.

[Tassy]
0

I värsta fall kan du behöva skölja dem under kroppstempererat vatten första gången för att få bort allt klet ordentligt. Sedan får du torka försiktigt med handduk och se till att hålla dem varma medan de torkar. Eventuellt är det till att vira in dem i torra handdukar efteråt och in under tjocktröja, glöm inte lufthål så det inte blir för varmt.

Heidii
0

Tack för hjälpen!! Glad

Prövar med ljummet vatten och topps först, är rädd att dem är såpass känsliga eftersom att de är såpass små också :/